Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus spreekt de waarheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus spreekt de waarheid

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: wij spreken, wat wij weten en wij getuigen, wat wij gezien hebben en gijlieden neemt onze getuigenis niet aan (Johannes 3:11).

De reformator uit Genève, dr. Johannes Calvijn (1509-1564), schreef in 1553 zijn Verklaring van het Evangelie van Johannes. In onderstaand stukje krijg je vijf lessen mee over Johannes 3:11.

Voorwaar, voorwaar

Christus bevestigt Zijn leer met een eed (voorwaar betekent amen) zodat de autoriteit van Zijn Woord helemaal vaststaat.

1. Wij spreken wat wij weten

De eerste les is dat de leer van Christus een zekere leer is. Er is geen twijfel over de uitleg van deze woorden. Christus sluit Zich aan bij al de profeten van God. Hij spreekt uit naam van hen allen. Christus heeft het over Zichzelf en al de dienaren van God. Hij zegt van hen dat zij niets dan waarachtig onderwijs geven. God zendt geen mannen die over onbekende of twijfelachtige dingen spreken, maar Hij vormt ze op Zijn school. Zo leren ze anderen wat ze eerst van Hem geleerd hebben.

2. Het Woord doorgeven

De tweede les is dat de leer van Christus ons bescheidenheid leert. Als dienaren van God (en alle andere christenen) het Woord van God doorgeven, moeten ze niet raden naar de betekenis. Ook moeten ze niet de leer van mensen opdringen. Wat ze wel moeten doen, is een getrouw en voor God zuiver getuigenis geven van het Woord. Iedereen moet voor zichzelf nagaan wat de Heere aan hem of haar persoonlijk geopenbaard heeft van het Woord van God. Je kunt je beter niet wagen aan het uitleggen van gedeelten uit de Bijbel waarover je geen onderwijs gekregen hebt. En iedereen moet alleen spreken over wat hij of zij van de Heere gehoord heeft.

3. Gijlieden neemt onze getuigenis niet aan

De derde les is: veracht het Woord van God niet (Hebr. 12:25)! Het is mogelijk dat we zo gewend zijn aan (de uitleg van) het Woord van God dat wij het in ondankbaarheid minachten. Als we minachting voor het Woord van God hebben, geloven we het niet. Daarom staat er: Gijlieden neemt onze getuigenis niet aan. Doorgaans wordt het Woord van God door de wereld verworpen. Maar jij mag het Woord van God niet verachten.

4. Niet wankelen

De vierde les is: het geloven van het Evangelie mag niet wankelen, al heeft het op de aarde weinig discipelen. Het is alsof Christus zei: “Hoewel je mijn leer niet aanneemt, blijft ze toch zeker en vast. Het ongeloof van de mensen zal nooit veroorzaken dat God niet meer waarachtig is”.

5. Stevig staan

De vijfde en laatste les is dat zij die nu het Evangelie niet geloven, gestraft zullen worden. Waarom? Omdat het Evangelie de heilige waarheid van God is. Wij daarentegen moeten met het schild van de heilige waarheid van God gedekt zijn. Wees niet onkundig, maar kundig in het Woord van God! Wees niet onervaren, maar ervaren in het Woord van God! Onderzoekt de Schriften (Joh. 5:39)! Hoewel het woord gijlieden neemt niet aan geldt voor de meerderheid van de mensheid is het toch geen reden om je te laten ontmoedigen. Laat je door het ongeloof van anderen niet in verwarring brengen!


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

Ϙ Christus zei: Wij spreken wat wij weten. Wat weet jij omdat de Heere het jou persoonlijk uit Zijn Woord geopenbaard heeft?

Ϙ Herken jij wat Calvijn zegt bij deze Bijbeltekst, namelijk dat wij het Woord van God door ondankbaarheid minachten en verachten?

Ϙ N.a.v. Wij spreken wat wij weten: Calvijn was een aanhanger van de vijf sola’s (Latijn voor alleen) van de Reformatie. Sola Scriptura was er één van. Wat heeft dat te maken met het begin van deze tekst? Weet jij de andere vier sola’s?

Dit is een bewerking door Gerben van der Wulp van een gedeelte uit de Verklaring van de Bijbel door Johannes Calvijn, Het Evangelie van Johannes.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 juni 2020

Daniel | 32 Pagina's

Christus spreekt de waarheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 juni 2020

Daniel | 32 Pagina's