Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Belijden en belijdenis doen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Belijden en belijdenis doen

Een iegelijk dan die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is (Matthéüs 10:32).

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dit is waar veel jongeren en misschien jij ook wel aan het begin van het kerkelijke seizoen over hebben nagedacht. Belijdeniscatechese gevolgd.

Gods Woord verdiepend onderzocht, veel gelezen en geleerd. Allerlei vragen zijn aan de orde gekomen. Naar de dag van belijdenis doen is toegeleefd. Maar onverwachts werd het allemaal anders. Het doen van openbare belijdenis voor Gods aangezicht in het midden van de gemeente is uitgesteld.

Toch is belijden veel meer dan geloofsbelijdenis afleggen. Belijden in Gods Woord betekent onder andere bekend maken. Het bekend maken van je zonden voor de Heere. David belijdt in Psalm 32 vers 5: Mijn zonde maakte ik U bekend en mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zeide: Ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor den HEERE. Het belijden van zonden. Maar ook heeft het de betekenis van loven. Het is dezelfde dichter die ook het belijden tot eer van God mag kennen. Daar klinkt namelijk met een verwonderd oog voor Gods weldaad van verlossing in een danklied voor de Heere in 2 Samuël 22 vers 50: Daarom zal ik U, o HEERE, loven onder de heidenen, en Uw Naam zal ik psalmzingen.

Die vruchten van genade door de Heere bewezen in het hart van een zondaar komen onder andere openbaar door het belijden met de mond. De Heere Jezus zegt in Mattheüs 10 vers 32: Een iegelijk dan die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.

Het belijden van het kennen van Christus gaat echter verder dan belijden met de mond in de kerk, thuis, op school en op het werk. Dit belijden komt dan openbaar in heel je levenswandel. Ook buiten de kerk. Dat gaat niet zonder strijd van binnen en van buiten. Dat kan zelfs verdrukking opleveren omdat je niet meer mee kan doen met de zonde. Je gaat opvallen. Dat zullen Gods kinderen moeten dragen en verdragen. Paulus zegt tot zijn geestelijke zoon Timotheüs in hoofdstuk 2 vers 12: Indien wij verdragen, wij zullen ook met Hem heersen; indien wij Hem verloochenen, Hij zal ons ook verloochenen. Aan dat belij den zegt de Heere, zijn diverse consequenties verbonden. Je voelt wel aan dat belijden veel meer betekent dan ‘ja’ zeggen in de kerk. Dat kon David niet in eigen kracht. Dat kan niemand in eigen kracht. Het is de Geest die bij begin en daarna voortdurend noodzakelijk is om in waarheid te kunnen belijden.

Het is het werk van de Heilige Geest die de verloren zondaren gaat ontdekken. Dat je uit jezelf nooit een vrucht van belijden kan voortbrengen. Hij maakt door de opstandingskracht van Christus een zondaar van dood levend. Hij leert een zondaar zijn zonden en overtredingen te belijden. Hij maakt plaats voor de Zaligmaker in je leven. Hij maakt Christus noodzakelijk. Het is de Heilige Geest Die deze Persoon door het ontvangen geloof leert kennen. Om zo in Christus te mogen eindigen en voor Hem te mogen leven. Het is die Pinkster-Geest Die het bloed van Christus toepast. Dat belijden en kennen komt openbaar in heel je levenshouding. Het oprechte tere leven met de Heere wordt ook gezien en opgemerkt. Waar je ook bent. Is dat jouw belijdenis?

Ds. H.E.P. Fortuijn is dominee in de Gereformeerde Gemeente van Zwijndrecht


Waar kun je om bidden?

Wat leert dit over de Heere?

Wat is de boodschap voor jou?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juli 2020

Daniel | 32 Pagina's

Belijden en belijdenis doen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juli 2020

Daniel | 32 Pagina's