Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De vuurkolom

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De vuurkolom

Exodus 13:17-22

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat is het beeld in de Bijbel?

God heeft het volk van Israël uitgeleid. Hij gaat hen voor naar Kanaän. Je kunt de leiding van de Heere zien in de wolk die Hij daarvoor gebruikt. Het is een bijzondere wolk. In Israël zijn er niet veel wolken. De witte wolk in de strakblauwe lucht was dus helder en zichtbaar voor hen. Daarover heb je de vorige keer kunnen lezen. In het midden van de wolk, brandde een vuur. Dat kon je overdag niet zien. Maar ’s nachts was het helder en duidelijk waar te nemen.

Waar werd de vuurkolom voor gebruikt?

In de nacht waakte de Heere over het volk. Dat konden ze zien door het vuur.

Wat betekent dit voor mij?

De vuurkolom wijst jou en mij op een aantal belangrijke dingen:

#1 – De vuurkolom als beeld van Gods heiligheid

Vuur is gevaarlijk. Als jij te dicht bij het vuur komt, dan kan je je branden aan het vuur. Wat kan dat pijn doen! Je moet dus op afstand blijven. De Bijbel zegt ons: God is een verterend vuur en een eeuwige gloed (Jes.33:14). Wij kunnen, zoals we geboren worden, niet bij God in de buurt komen. God is zó zuiver, dat Hij geen zonde kan zien. Denk maar aan Jesaja. Hij moest het uitroepen bij het zien van Zijn heiligheid: Wee mij, want ik verga! (Jes. 6:5).

#2 – De vuurkolom als beeld van Gods aanwezigheid

Je zou maar ’s nachts in die woestijn slapen in een tent. Je kunt je voorstellen dat er ook wel eens kinderen bang waren om te gaan slapen. Zou God er nog wel zijn? Zouden ze wel veilig zijn? Als moeder zo’n kind dan eens meenam naar buiten en het naar boven liet kijken, kon het kind de vuurkolom zien. Dan wist het kind het: ‘De Heere is er nog steeds!’ Daarom is de vuurkolom ook een beeld van Zijn aanwezigheid. Misschien is het in jouw leven ook weleens donker. Wat een troost is het dan, als je eens naar boven mag zien. God is er. In het bijzonder mogen Gods kinderen de troost van Zijn aanwezigheid ervaren. Dan mogen ze weer verder. Zelfs al is alles donker om hen heen. Hij weet van hen af.

#3 – De vuurkolom als beeld van het werk van de Heilige Geest

Als laatste is de vuurkolom een beeld van de Heilige Geest. Als Hij komt, dan zijn er tekenen van ‘vuur’. Als Hij in je hart komt wonen, doet Hij wat Jezus heeft gezegd: en Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonden, en van gerechtigheid, en van oordeel (Joh.16:8). Als God je ogen opent, en je ziet door de heilige ogen van God hoe onheilig je zelf bent, dan schaam je je voor Hem (Gen. 2:27 en Gen. 3:7). Hij overtuigt van zonden. Dan voel je dat God heilig is en dat jij onheilig bent. De Geest maakt plaats voor het Lam en het bloed (Ex.12). Je krijgt een ander Offerlam nodig. En als je dan door God op die weg geleid wordt, moet en mag je achter Hem aan. Dan ‘verlicht’ de Heilige Geest de bange nachten van je ongeloof, als de duivel je weer tot zonde verleidt. Gods kinderen reizen zo, onder de grote Vuurkolom naar het nieuwe Jeruzalem. Jij ook?


Het Oude Testament is vol van beelden met een boodschap. In de rubriek Beelden uit de Bijbel lichten we telkens een voorwerp uit en kijken we wat de betekenis ervan is voor ons leven nu.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juli 2020

Daniel | 32 Pagina's

De vuurkolom

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 juli 2020

Daniel | 32 Pagina's