Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De ark van Noach

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ark van Noach

 Genesis 6:9-8:19

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat is het beeld in de Bijbel?

De ark van Noach is ongetwijfeld één van de bekendste beelden uit de Bijbel. Noach moet van God een ark bouwen. Hij doet precies wat God hem zegt. De zondvloed komt en alle mensen zullen verdrinken. Ze krijgen nog honderdtwintig jaren genadetijd. In die tijd bouwt Noach de ark als een zichtbare preek (2 Petr. 2:5). Als de tijd vol is, gebeurt er wat God sprak. De zondvloed komt en Noach wordt behouden, samen met zijn gezin en de dieren die op bevel van God in de ark komen.

Wat was de betekenis toen?

De ark van Noach is een krachtig Bijbels beeld. Gods oordeel komt, maar in het oordeel is er een uitweg. God biedt die uitweg. De ark is in de Bijbel een beeld van behoud. De ark is ook een beeld van het geloof. Door het geloof heeft Noach de ark gebouwd (Hebr. 11:7). Noach geloofde wat God zei, in tegenstelling tot alle mensen om hem heen.

Wat betekent dit voor mij?

#1 – Geloven is gehoorzamen

Noach bouwde de ark, omdat hij geloofde wat God zei. Geloof en gehoorzaamheid aan God horen bij elkaar. Geloven is doen. Geloven is aan het werk gaan met de woorden die God spreekt. De Heere roept jou daartoe op in de Bijbel. Geef gehoor. Bekeer je en geloof wat Hij zegt. En toch is de redding tegelijk helemaal Gods genade. Want Noach kon natuurlijk niet zeggen: “Omdat ik een ark heb gebouwd, ben ik gered”. Nee, Noach vond genade in de ogen van de Heere. Maar Noach is ook niet met z’n armen over elkaar gaan wachten of God iets zou doen. God had hem een opdracht gegeven en die voerde hij uit: En Noach deed het; naar al wat God hem geboden had, zo deed hij (Gen. 6:22). Zo kwam de ark er en zo werd Noach behouden.

#2 – De deur is nu open

Misschien ben jij met je familie of je vrienden wel een keer naar een escaperoom geweest. Leuk en spannend. Lukt het om te ontsnappen voor dat de tijd voorbij is? Zolang de tijd tikt, is er een ontsnappingsmogelijkheid. Als de tijd voorbij is, ben je te laat. Zo was het ook met de ark. Het vreemde is dat de mensen niets deden. Ze leefden gewoon hun leventje en dachten helemaal niet aan Gods oordeel. Noach was al die tijd aan het bouwen en de deur stond open. Pas toen God Zelf de deur sloot, was het te laat. God komt nú in Zijn Woord met een geopende deur. Het is genadetijd! In de Heere Jezus Christus is er een geopende deur. Hij is de Ark van het behoud. Neem dit beeld serieus, want wat God zegt, gebeurt.

#3 – De ark wijst je op jouw doop

In het doopsformulier lees je ook over de ark. Die vergelijking komt rechtstreeks uit de Bijbel. Wist je dat? Petrus zegt dat de doop het tegenbeeld is van de ark. Door het water heen, zegt Petrus, werden Noach en

zijn gezin behouden (1 Petr. 3:20-21). Het water van de zondvloed betekent de dood voor alle mensen, maar voor Noach en zijn gezin is het juist hun redding. Water dat tot redding wordt. Zo waar als je gedoopt bent, belooft God dat er voor jou redding is in de Heere Jezus. Noach geloofde God op Zijn woord. Doe jij dat ook?

Het Oude Testament is vol van beelden met een boodschap. In de rubriek Beelden uit de Bijbel lichten we telkens een voorwerp uit en kijken wat de betekenis ervan is voor ons leven nu.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juli 2020

Daniel | 32 Pagina's

De ark van Noach

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juli 2020

Daniel | 32 Pagina's