Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Paulus en Silas op reis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Paulus en Silas op reis

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wel duizenden kilometers hebben ze gereisd.

En dan moet je eens bedenken, hóé hij dat gedaan heeft. In de tijd van de Bijbel, waren er geen auto’s of vliegtuigen om een grote reis te maken. Dat ging ................................ of op een rijdier.

Paulus heeft drie keer, een lange reis gemaakt. Nee, hij ging niet op vakantie naar een mooi, warm land. Paulus ging op reis met een opdracht. Die opdracht had hij van de Heere gekregen. Hij moest aan de heidenen het Evangelie gaan vertellen. Paulus was dus een ................................!

Paulus’ tweede zendingsreis

Paulus en Silas zijn nu in Klein-Azië, maar ze mogen hier ................................ 16:7 over de Heere gaan vertellen. Van wie niet? Van de Heilige Geest. Hij maakt Paulus duidelijk dat dit niet de plaats is waar hij het Evangelie moet brengen.

Uiteindelijk komen ze aan in ................................ 16:8 , een stadje aan de zee. Het is avond, ze gaan slapen. En dán komt de Heilige Geest in een droom bij Paulus. Hij ziet een man aan de overkant van de zee staan, die roept: “Kom over in ................................ 16:9 en help ons!” Hij moet naar Europa.

Wat een wonder! Paulus die naar Europa moet, al 1970 jaar geleden was de Heere dus bezig om het Evangelie naar... jou te brengen. Want ................................ ligt in Europa.

Ze komen uiteindelijk aan in ................................ 16:12 , een stad in Griekenland. Als het sabbatdag is, gaan ze de stad Fillipi uit naar een rivier, waar een gebedsplaats van de Joden is. Daar zijn een aantal vrouwen samengekomen, Lydia is één van hen. Paulus en Silas vertellen hen over de Heere. De Heere zegent deze woorden, want Lydia’s hart................................. 16:14 Zij gelooft het Evangelie!

De volgende stad waar ze naartoe gaan, heet ................................. 17:1 In deze stad wonen ook Joden, daarom preekt Paulus hier ook in hun synagoge. Hij vertelt hen over de Heere Jezus, Die wilde lijden en sterven voor de zonden van Zijn volk. Een paar Joden en ook heidenen ................................ 17:4 het. Maar veel Joden wíllen het niet geloven, ze worden boos. Ze willen de apostelen gevangen nemen, maar ze kunnen hen niet vinden! Als het nacht is, gaan Paulus en Silas weg uit deze stad. Ze gaan naar Berea.

Wat luisteren de mensen hier aandachtig naar Paulus! Ze gaan vanaf dat moment ................................ 17:11 in de Bijbel lezen. Wat Paulus zegt, is dat echt waar? Ja! Ze vinden het allemaal terug in de Bijbel. Maar kijk toch, daar komen die boze mannen uit Thessalonica aan! Ze hebben gehoord dat de apostelen naar Berea zijn gegaan. Het wordt ook hier te gevaarlijk voor Paulus en Silas. Ze vertrekken naar de volgende stad.

Paulus komt in ................................ 17:16 , waar hij een wandeling door de stad maakt. Wat ziet hij prachtige tempels en wat ziet hij veel altaren. Maar, het zijn tempels en altaren voor afgoden...

Ook hier gaat hij de mensen over de Heere vertellen: “Mannen, ik zag in jullie stad veel mooie tempels en altaren. De namen van jullie goden stonden erop. Op één altaar stond: ................................. 17:23 Ik zal jullie vertellen over de God, die voor jullie onbekend is. Dan vertelt hij over de Heere, de enige God in de hemel en op de aarde.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juli 2020

Daniel | 32 Pagina's

Paulus en Silas op reis

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juli 2020

Daniel | 32 Pagina's