Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De doortocht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De doortocht

Exodus 14:1-31

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat is het beeld in de Bijbel?

De problemen voor het volk van Israël zijn enorm, terwijl ze nog maar net door God uit Egypte zijn geleid. Het leek zo mooi, eindelijk verlost. God had Zijn machtige kracht getoond en hen door Zijn arm uitgeleid uit de slavendienst van Egypte. Maar, nu zaten ze alsnog in de val. Naast hen rotsen, voor hen water en achter hen het aanstormende leger van de farao. Maar de Heere doet geen half werk. Mozes mag het zeggen tegen het volk: Vrees niet, sta vast en zie het heil des HEEREN. God zal voor hen strijden. Hij, Die de winden gebiedt, klieft de zee en maakt een doorgang voor Israël, terwijl de Egyptenaren achter hen verdrinken.

Wat was de betekenis toen?

De uittocht uit Egypte, en zeker ook de doortocht door de Schelfzee is een heel belangrijke gebeurtenis in de Bijbel. Het is allereerst geschiedenis. Het is geen verhaal met een mooie, symbolische betekenis. Het is gebeurd. Toen en daar, maar het is tegelijk ook een beeld voor Israël en voor ons, hier en nu. Lees bijvoorbeeld alleen al in het Psalmenboek en je komt de uittocht regelmatig tegen. Ook in het Nieuwe Testament komt het terug. De uittocht is een grondgebeurtenis, een patroon, van Gods verlossing. Juist in moeilijke tijden gaf de uittocht Gods volk houvast. Door te denken aan deze machtige daad van God, hervonden Gods kinderen het geloof dat God, hoewel onmogelijk geacht, toch verlost.

Wat betekent dit voor mij?

#1 – Als God voor je is, wie is dan tegen je?

God deed het onmogelijke. Normaal gesproken is de zee dodend, maar door Gods hand wordt het water de redding. God Zelf spleet het water uiteen. Toen Israël erdoor was, sloot God de zee en de kolkende massa vernietigde de vijand totaal. Paulus zegt: Als God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? Alles wat normaal gesproken in het leven bedreiging vormt, kan Gods kinderen niet scheiden van de liefde van God in Christus. Zorg daarom dat je in Christus bent. Bekeer je en geloof het Evangelie, want buiten Christus is God een verterend vuur, maar in Hem is Hij een liefdevolle, beschermende Vader voor al Zijn kinderen.

#2 – God zorgt voor Zijn eer in de redding van zondaren

Het volk stond aan de oever van de zee al te mopperen op Mozes en de Heere. Daar had de Heere een streep kunnen zetten en afscheid kunnen nemen van dit hardnekkige, zondige volk. Maar Hij deed het niet. Hij redt hen en wel op zo’n manier dat alleen Hij daarvan de eer ontvangt. Dat is ook zo in het werk van de zaligheid. Zo worden, mokkende, tegenstribbelende mensen gered. God gaat door, maar nooit zal een geredde zondaar kunnen zeggen: “Ik heb er ook nog iets aan gedaan”. Nee, dat snijdt God af, Hij doet het en Hij doet het alleen.

#3 – Denk aan Gods daden die Hij heeft gedaan

Misschien is dat juist je worsteling: kan God mij wel redden? Je ziet muren van zonde en een zee van onmogelijkheid. Lees daarom veel in de Bijbel. God toont het je, steeds weer. Hij doet recht. Aan allen die zich verharden, maar ook aan hen die tot Hem roepen om genade.

“Vraagt naar den HEER’ en Zijne sterkte; Naar Hem, Die al uw heil bewerkte; Zoekt dagelijks Zijn aangezicht; Gedenkt aan ‘tgeen Hij heeft verricht, Aan Zijn doorluchte wonderdaân; En wilt Zijn straffen gadeslaan.”


Het Oude Testament is vol van beelden met een boodschap. In de rubriek Beelden uit de Bijbel lichten we telkens een voorwerp uit en kijken wat de betekenis ervan is voor ons leven nu.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 september 2020

Daniel | 32 Pagina's

De doortocht

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 september 2020

Daniel | 32 Pagina's