Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De blindgeborene getuigt…

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De blindgeborene getuigt…

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Ik weet het zeker! Ik heb het zelf gezien. Ik was er bij!” Je vertelt iets wat je hebt meegemaakt. De ander kijkt je aan en vraagt of jouw verhaal wel klopt. Maar nee, het is écht waar. Jij bent getuige! Een getuige is iemand die iets gehoord of gezien heeft en op grond daarvan vertelt wat er is gebeurd.

In de Bijbel hebben mensen ook vaak een getuigenis afgelegd. Een getuigenis van het werk van de Heere. Helaas… vaak wilde men zo’n getuige niet geloven. Mensen werden boos. Soms werd een getuige uitgelachen. Of mishandeld. Of zelfs… gedood. Denk aan Stéfanus. Hij was de eerste martelaar. Een ‘bloedgetuige’ wordt dat ook genoemd.

Denkvraag . Heb jij wel

K Denk eens aan je eigen leven. Heb jij weleens iets verteld over de Heere aan iemand anders? Hoe ging dat?

K Wat zou je doen als je merkt dat de ander je niet gelooft? Als de ander jou misschien uitlacht of boos wordt?

Denkvraag bij vers 1-3

K Misschien heb je ook weleens van die waarom-vragen. “Waarom gebeurt dit? Waarom maakt iemand zoiets ergs mee?” Denk eens aan deze woorden van de Heere Jezus. Heb je dat weleens meegemaakt: dat iemand juist in moeilijke omstandigheden mocht vertellen over de grote werken van God in zijn leven? Wat kun je daar jaloers op worden, hè!

We gaan met elkaar lezen in Johannes 9.

Lees vers 1-3

De Heere Jezus en Zijn discipelen ontmoeten een man, die blind is vanaf zijn geboorte. Een blindgeborene dus. “Sjonge, dat is erg…”, denken de discipelen. “Zou daar een bijzondere reden voor zijn? Hebben zijn ouders misschien een erge zonde gedaan of…?” Het antwoord van de Heere Jezus geeft aan: “Hij is blind geboren om een getuige te mogen worden van de grote werken van God!”

Lees vers 4-7

Op een wonderlijke manier maakt de Heere Jezus deze blindgeboren man ziende. Hij doet wat slijk, modder op zijn ogen. En stuurt hem naar het badwater Siloam om zich te wassen. De blindgeborene kan zien!

Lees vers 8-12

Dan komen de reacties. “Is hij die blinde bedelaar?” “Nee, hij lijkt erop.” “Nee, hij is het echt!” De mensen zijn verbaasd en vragen het. Hij vertelt eerlijk hoe het is gegaan. Dan brengen ze hem bij de Farizeeën. Wat zullen die ervan vinden? Ze willen weten Wie het heeft gedaan. En hoe. Want… het is Sabbat. Dan mag er geen werk worden gedaan! Ze zijn boos…

Denkvraag bij vers 13-18 t getuigenis

K Hoe reageren de Farizeeën op het getuigenis van de blindgeborene? Hoe komt dat, denk je?

De blindgeborene blijft vertellen wat er is gebeurd. Hij is niet bang. Ook zijn ouders worden erbij gehaald om getuige te zijn.

Denkvraag bij vers 18-23

K Wat merk je aan de reactie van zijn ouders?

Lees vers 24-34

Het getuigenis is duidelijk. Er is geen twijfel mogelijk. Maar de Farizeeën willen het niet aanvaarden. Hun woede wordt zo groot dat ze de blindgeboren man de toegang tot de tempel ontzeggen. Hij mag er nooit meer komen…

Lees vers 35-38

Maar dán zoekt de Heere Jezus de blindgeboren man weer op. Hij laat merken dat Hij precies weet wat er is gebeurd. En dan geeft hij deze man het állerbeste wat er te bedenken is. Het geloof in Hem. “Hier ben Ik…” Het geloof breekt door in het hart van de man en hij stamelt: “Ik geloof, Heere!” In diepe eerbied aanbidt hij Hem. Die niet alleen het licht in zijn blinde ogen heeft gegeven. Maar ook het licht van Zijn genade in zijn hart heeft gebracht.Denkvraag ie je wat

K Zoek eens op: Mattheus 10:32. Zie je wat de Heere Jezus belooft aan diegene die van Zijn Naam en werken mag getuigen? K Schrijf deze tekst maar eens mooi op!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 september 2020

Daniel | 32 Pagina's

De blindgeborene getuigt…

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 september 2020

Daniel | 32 Pagina's