Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

“Uw zoon zal sterven…”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“Uw zoon zal sterven…”

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Met deze boodschap kwam de profeet Nathan bij koning David. Nathan vertelt David een verhaal: “Er waren in een stad twee mannen. De één was rijk en de ander was arm. De rijke man had heel veel schapen en koeien. De arme man had niets. Alleen maar één lammetje dat hij had gekocht. Het groeide bij hem op, samen met zijn kinderen. Het at van zijn bord, dronk uit zijn beker en sliep bij hem op schoot. Het lammetje was net een kind voor hem. Op een keer kreeg de rijke man bezoek. Hij wil niet één van zijn eigen schapen of koeien voor zijn gast slachten. Daarom nam hij het lammetje van de arme man en maakte dat klaar voor zijn gast”.

David wordt boos als hij dit verhaal hoort. Iemand die zulke dingen doet, moet gedood worden, vindt hij. Maar de profeet Nathan wijst naar David en zegt: “U bent die man! De Heere heeft u alles gegeven, maar u hebt genomen wat van een ander was”. David heeft geslapen bij een vrouw van een andere man, Bathséba. David heeft die man laten vermoorden en toen heeft hij net gedaan alsof er niets was gebeurd. Wat heeft David spijt! Hij belijdt zijn zonden. En wat is het wonder groot als Nathan direct de boodschap van Gods vergevende genade mag brengen. De Heere vergeeft Davids zonden.

Toen David bij die vrouw had geslapen, is Bathséba zwanger geworden. Het kindje is geboren en nu brengt de profeet Nathan de verschrikkelijke boodschap dat dit kindje sterven zal. De Heere heeft wel Davids zonden vergeven, maar zijn zonden hadden nog wel gevolgen. Op de zevende dag na de geboorte sterft het kindje. De Heere bestraft iedereen anders; bij David neemt de Heere zijn kindje weg, maar niet elk kindje dat sterft, is een straf op de zonde van de vader of moeder. David wordt getroost, omdat hij weet dat dit kindje bij de Heere mag zijn.

Vragen:

De geschiedenis over de zonde van koning David met Bathséba en het sterven van hun kindje kun je lezen in 2 Samuël 12:1-25. Pak het er maar bij.

1. Koning David liet een man vermoorden, sliep met een vrouw van een andere man; maar hij probeerde de zonden te verstoppen. Toch kwam de profeet Nathan. De Heere weet en ziet alles. Wat kun jij daarvan leren?

2. David heeft veel verdriet over en spijt van zijn zonden. Hij schrijft daarover een lied, psalm 51. Zoek eens op in je Bijbel. David voelt dat hij gezondigd heeft en roept de Heere aan. In vers 3 zegt David: “Zijt mij genadig, o God, naar Uw goedertierenheid”. Wat betekent ‘de goedertierenheid van God’? Tip: lees kolom 48 in de Bijbel met uitleg, bij Psalm 136.

3. David wordt getroost, als zijn zoontje sterft; zie vers 23. Hoe?

4. Lees vers 24. David en Bathséba krijgen weer een kindje van de Heere. Hoe heet dit kindje?

Wat zegt dit vers over dat kindje?

Heeft de HEERE jou lief? God kan en wil onze zonden vergeven, omdat de Heere Jezus aan het kruis is gestorven!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 september 2020

Daniel | 32 Pagina's

“Uw zoon zal sterven…”

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 september 2020

Daniel | 32 Pagina's