Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De koperen slang

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De koperen slang

Numeri 21:1-9, Johannes 3:14-15

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat is het beeld in de Bijbel?

Het volk van Israël is in de woestijn en moppert op God en op Mozes. En dat is niet de eerste keer. “Waarom moesten we weg uit Egypte? Om ons te laten sterven hier, soms?” Ze walgen van het manna en klagen dat ze geen water hebben. God straft. En dat is niet mals. Vurige slangen, met dodelijk gif. Er sterven veel mensen. Het volk roept opnieuw, nu uit ontevredenheid: “We hebben gezondigd. Mozes, bid voor ons tot de Heere!” Mozes krijgt de opdracht om een koperen of bronzen slang te maken en die hoog op een stok te plaatsen, zodat iedereen de slang kan zien.

Wat was de betekenis toen?

En het geschiedde als een slang iemand beet, zo zag hij de koperen slang aan en hij bleef levend (Num. 21:9). Iedereen die de slang ‘aanzag’ werd dus genezen. De slang die Mozes moest maken, gebruikt God als tegengif, als redmiddel. En het wonderlijke hieraan is dat je enkel en alleen moest kijken. Niets meer, maar ook niets minder. Kijken om genezen te worden.

Wat betekent dit voor mij?

#1 – Ontevredenheid is een groot kwaad

Je bent misschien geneigd te denken: wat waren die Israëlieten toch ontevreden. Altijd mopperen. Niets is goed… Zou jij het volhouden? Dag in, dag uit in de woestijn? Ik zou niet minder ontevreden zijn. Sterker nog, hoe vaak bekruipt mij geen ontevredenheid, of boosheid? Het kan er zomaar zijn. Deze geschiedenis maakt duidelijk hoe God ernaar kijkt. Juist die ontevredenheid in je hart is zonde die God vertoornt. Zonde trekt Gods goede bedoelingen in twijfel.

#2 – Het belijden van je zonde en schuld opent de weg voor verzoening

Zonden moeten beleden worden, schuld moet erkend worden. Ik bedoel dat niet als een dogmatische voorwaarde voor genade. Gods werk is geen theorie. God is werkelijkheid en wie met God te maken krijgt, krijgt ook te maken met zijn eigen zonden, onhebbelijkheden, en de groeiende berg van schuld. Diep van binnen voel je dat je leven zo verwrongen en corrupt is door de zonde. Geen zonde als theorie, maar als echte schuld, echt fout gedrag van jezelf. Je wilt er ook niet goedkoop vanaf komen. Het enige is belijden van je zonden en schuld. Hoe is dat bij jou? Haal je schouders er niet over op, maar kom ermee voor de dag en vertel de Heere alles.

#3 – Zien op Jezus zal je redden

Ergens wist het volk Israël dat de Heere hun God een genadig en barmhartig God is. Dat hadden ze van Hemzelf gehoord! En nu God straft, roepen ze Hem aan. En God toont Zijn hart. Er komt een teken van redding: een slang. En de mensen die dodelijk gebeten zijn hoeven er alleen maar naar te kijken. Geloof jij het? Jezus heeft in het gesprek met Nicodémus gezegd: “Die slang, dat is een beeld van Mij. Zo moet ook Ik verhoogd worden, opdat een ieder die in Mij gelooft behouden zal worden!” In Jezus toont God Zijn hart. Hij móest verhoogd worden. Als tegengif. Als redmiddel, tegen de zonde. Nu geldt van Jezus dat al wie door het geloof op Hem ziet, dat betekent afzien van ieder ander middel om jezelf te redden, behouden zal worden. Heb jij, door het geloof, op Jezus mogen zien? Minder kan niet, meer hoeft niet.


Het Oude Testament is vol van beelden met een boodschap. In de rubriek Beelden uit de Bijbel lichten we telkens een voorwerp uit en kijken wat de betekenis ervan is voor ons leven nu.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2020

Daniel | 32 Pagina's

De koperen slang

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2020

Daniel | 32 Pagina's