Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een brief van Luther voor jou

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een brief van Luther voor jou

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Genade en vrede van God onze Vader en van de Heere Jezus Christus!

Ik wilde weleens weten hoe het innerlijk met je staat. Heb je eindelijk je eigen gerechtigheid leren verachten, heb je leren te herademen in Christus’ gerechtigheid? Stel je daar al je vertrouwen op? Velen kennen de gerechtigheid van God niet die in Christus overvloedig aan ons geschonken is. Wij hoeven die niet te verdienen. Toch streeft men er alsmaar naar het zelf zo goed te doen dat je met vertrouwen tegenover God kunt staan, versierd met goede eigenschappen en verdiensten. Maar dat kan toch helemaal niet!

Daarom, beste jonge vriend of vriendin, leer Christus opnieuw kennen en Hem als de gekruisigde. Leer in Hem te geloven en wanhoop aan jezelf. Zeg tegen Hem: “U Heere Jezus, U bent mijn gerechtigheid, en ik ben Uw zonde, U hebt aanvaard alles wat van mij was en mij gegeven wat U eigen was. Wat ik was, hebt Gij op U genomen en U hebt mij gegeven wat ik niet was”.

Pas op, dat je niet zozeer naar reinheid streeft, dat je niet meer inziet dat je een zondaar bent. Denk eraan: Christus woont alleen bij zondaren. Daarom is Hij uit de hemel, waar Hij tussen de rechtvaardigen woonde, afgedaald om te wonen bij zondaren.

Die liefde moet je doorgronden, dan zul je de beste troost ontvangen. Als wij door onze eigen inspanningen een gerust geweten moeten verwerven, waarvoor is Hij dan de dood in gegaan? Daarom zul je nergens anders dan in Hem, door een gelovige wanhoop aan jezelf en jouw inspanningen de vrede vinden. Zoals Hij je zelf heeft opgevangen en je zonden tot de Zijne heeft gemaakt, zo heeft Hij ook Zijn gerechtigheid tot de jouwe gemaakt.

Als je dat gelooft (en dat moet je geloven, anders ben je nergens) zul je ook heel anders met anderen omgaan. Zo heeft de apostel Paulus het ook gezegd: Daarom, neemt elkander aan, gelijk ook Christus ons aangenomen heeft

tot de heerlijkheid Gods (Rom. 15:7). Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was, Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode evengelijk te zijn, maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden (Fil. 2:5-7).

Doe het ook zo: maak jezelf klein en steun en help anderen.

Tenslotte: midden tussen de vijanden is het rijk van Christus (Ps. 109:2); zou jij dan midden onder vrienden zijn? Hij Zelf zal je alles leren, als je maar duidelijk ziet wat Hij voor jou en voor allen gedaan heeft, zodat je er zelf bovendien van leert wat jij weer voor anderen moet doen.

Doe zo, lieve jonge vriend of vriendin, de Heere zij met je.

Gegroet,

Je broeder Martinus Luther

Dit is een bewerking door Gerben van der Wulp van een brief van Luther aan frater Georg Spenlein, augustijnermonnik te Memmingen, 8 april 1516


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

ʾ Hoe staat het er met jou voor, is het wel met jouw ziel?

ʾ Herken je wat Luther schrijft over “dat je het zelf zo goed wil doen dat je met vertrouwen tegenover God kunt staan?” Wat is het advies van Luther in deze brief als je op je eigen gerechtigheid vertrouwt?

ʾ Hoe moet je Christus leren kennen volgens Luther?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 oktober 2020

Daniel | 32 Pagina's

Een brief van Luther voor jou

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 oktober 2020

Daniel | 32 Pagina's