Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bloed geeft leven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bloed geeft leven

Wanneer Ik het bloed zie, zal Ik ulieden voorbijgaan (Exodus 12:13).

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Je weet dat bloed van levensbelang is. Zonder bloed kun jij niet leven. Nu gaat het in deze tekst over bloed dat voor jou van levensbelang is. Niet voor jouw lichaam, maar voor jouw onsterfelijke ziel.

Het volk Israël wordt in Egypte onderdrukt. Maar de Heere is hen niet vergeten. Hij zal hen verlossen door bloed. De Heere heeft Egypte al getroffen met negen plagen. Nu komt de tiende plaag. God zal alle eerstgeborenen doden door Zijn verderfengel. God straft omdat Farao het volk niet laat gaan. De dood zal in elk huis komen, maar bij Israël zal geen rouw zijn. Dat is niet omdat het volk geen zonde en schuld heeft, ook zij zijn strafwaardig. Maar de Heere geeft aan Zijn volk in Zijn onbevattelijke liefde en genade een middel, namelijk bloed, om de straf te ontkomen: Wanneer Ik het bloed zie, zal Ik ulieden voorbijgaan. Weet je dat de Heere ook ons, in Zijn goedheid en genade nog een middel geeft om verlost te worden van het eeuwig verderf, in Zijn Zoon Jezus Christus?

Het volk zal het Pascha houden. Elk gezin slacht een lam. Het bloed van het lam moet goed zichtbaar aan de deurposten gestreken worden. Dit bloed is een teken voor de verderfengel. In dit huis is de dood al geweest, het paaslam is geslacht. Waar bloed zichtbaar is, zal de verderfengel de oudste zoon niet doden. Hij is veilig achter het bloed. Het bloed geeft hem leven. Ook voor jou is het van levensbelang om te weten of je veilig bent achter het bloed van het Lam.

Het was noodzakelijk dat het bloed van het paaslam aangebracht werd op de bovendorpel en de zijposten van de deur van het huis. Geloof maar, dat de vader dit heel nauwkeurig heeft gedaan en dat de oudste zoon goed gekeken heeft. Het bloed kan niet gemist worden. Dat bloed is als een schuldbelijdenis: ‘Alles achter deze deur heeft de dood verdiend’. Maar het aangebrachte bloed betekent ook Goddelijke ontferming: De verderfengel zal voorbijgaan. Veilig achter het bloed.

Zie je, dat het bloed van levensbelang is voor het volk Israël? Zonder bloed geen leven, maar de dood. Het bloed van het lam redt van de dood. Dit paaslam ziet op Jezus Christus. Zie het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt. Gods Zoon is in de wereld gekomen om helwaardige zondaren te redden van de dood. Want de Zoon des mensen is niet gekomen om der mensen zielen te verderven, maar om te behouden (Luk. 9).

Het bloed van Christus maakt voor een ieder van ons, ook voor jou, heel persoonlijk, het verschil tussen leven en dood. Zonder Zijn bloed treft ons de eeuwige rampzaligheid. Vreselijk. Maar achter Christus’ bloed kunnen we schuilen voor Gods rechtvaardige toorn. Het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon reinigt ons van alle zonde (1 Joh. 1). In Jezus alleen is de zaligheid. Ook jij bent alleen veilig achter Zijn bloed.

Daar wijst ook het Avondmaalsformulier op: En Mijn bloed vergiete, en uw hongerige en dorstige zielen met dit mijn gekruisigd lichaam en vergoten bloed tot het eeuwige leven spijze en lave.

Christus’ bloed geeft leven, eeuwig leven. Ben jij al veilig geborgen in Zijn bloed?


Waar kun je om bidden?

Wat leert dit over de Heere?

Wat is de boodschap voor jou?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 november 2020

Daniel | 32 Pagina's

Bloed geeft leven

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 november 2020

Daniel | 32 Pagina's