Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De gesprekspot

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De gesprekspot

De gesprekspot zit vol met vragen. Vragen over het dagelijks leven. Voor deze serie gaan we als redactie het land door met de gesprekspot. We gaan om tafel met een jongere en een oudere. Ze pakken om de beurt een vraag uit de pot en beantwoorden die.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Smaakt en ziet, dat de HEERE goed is. Dat staat in de Bijbel. Weet jij wat het betekent? De gesprekspot gaat naar Waddinxveen, deze keer met extra vragen over het Heilig Avondmaal. Opa M. Karels vertelt in alle openheid aan Lydia Karels (12) over zijn strijd om aan het Heilig Avondmaal te gaan én over het geluk dat hij soms mag voelen. Hij heeft een opdracht voor alle jonge mensen...

Wat is voor u/jou de betekenis van het Heilig Avondmaal?

Lydia: “Als je aan het Heilig Avondmaal gaat, ben je een kind van God. Dan ben je heel gelukkig.”

Opa: “Toen ik jouw leeftijd had, was die gedachte er bij mij ook. Als kind wist ik precies wie er aan het Heilig Avondmaal gingen. Maar wat betekende het voor mij?”

Lydia: “Hoe weet je of je aan het Heilig Avondmaal mag?”

Opa: “In de preek hoor je: ‘Als je de Heere zoekt, dan zál je vinden!’ Je bent geboren als een lief kind, maar in je hart zit een afkeer van de Heere. Wij houden van onszelf. We moeten van de Heere leren houden. Wanneer weet je nou dat je de Heere liefhebt? Dat leert de Heere door met Zijn Woord tot jou te spreken.

Bij mij kwam er een verlangen om de Heere te dienen en uiteindelijk aan het Heilig Avondmaal te gaan. Dat werkte de Heere in mijn hart. Hij sprak met Zijn Woord tot me. Maar er kwam nog een stem, die zei: ‘Ja maar…’ Alles wat de Heere zegt, werd door die stem van een vraagteken voorzien. Ik ging bidden: ‘Heere, U hebt het gezegd, maar het volgen lukt me niet!’. De boze zei: ‘Het gaat je ook niet lukken. Je wilt bekeerd worden om niet naar de hel te hoeven’. Door de boze influisteringen van de duivel vlucht je juist naar de Heere, want door de boze heb je de Heere nog harder nodig!

Ik heb lang geworsteld of ik aan het Heilig Avondmaal mocht. Had ik de Heere wel echt lief? Ik zei tegen de Heere: ‘Houd me dan maar tegen als het niet in Uw gunst is’. Aangaan was niet te doen, maar afblijven ook niet. Dat ik mocht gaan, kwam bij de Heere vandaan, langs een weg vol strijd. De Heere wees een woord uit Jesaja aan: Alle gij dorstigen… Ik ervoer dorst naar de zonden. Was ik dan zo’n grote zondaar? Aan de buitenkant niet zo, maar vanbinnen… Wanneer weet je of je aan het Heilig Avondmaal mag? Bij mij was dat doordat de Heere in mijn hart sprak! Als je gaat zien dat God de Rechter een vergevend God is in Jezus Christus mag je met vreugde aangaan.”

Opa: “Op welke momenten denk jij na over het Heilig Avondmaal?”

Lydia: “Tijdens de voorbereidingsweek.”

Opa: “Daar is inderdaad een voorbereidingsweek voor. Het wordt altijd van tevoren afgelezen in de kerk. Dat kan mensen afschrikken of met verlangen vervullen.”

Opa: “Ken jij mensen in je omgeving waarvan jij weet dat zij een kind van God zijn?”

Lydia: “Ja, mijn ouders en een docent van school.”

Opa: “Hoe weet je dat?”

Lydia: “Ze praten veel over God. Ik kan het niet zo goed uitleggen. Het is een gevoel.”

Opa: “Je kunt met je verstand over de Heere praten. Maar als de Heere nooit jouw Heere wordt, kan je niet over Zijn liefde vertellen. Als die liefde er is dan zullen anderen dat merken, dat wordt geproefd.”

Lydia: “Voel je als je aan het Heilig Avondmaal gaat altijd geluk?”

Opa: “Van tijd tot tijd wil de Heere het geluk laten voelen aan Zijn kinderen. In een voorbereidingsweek, tijdens de bediening en ook wel daarna. Ik ben na een voorbereidingsweek wel eens aangegaan uit gehoorzaamheid. Het kan zijn dat je je hartelijk hebt verblijd in God en dat je later denkt: ‘Heb ik mezelf toch niet bedrogen?’

Nee, je ervaart het geluk niet altijd even sterk. Ik heb wel eens een dag na de bediening gehuild omdat de Heere zo goed was en Hij dat liet merken, terwijl ik dat aan de tafel niet voelde. De Heere leert steeds meer dat het om Hem gaat. Hij wil Avondmaal vieren met ons. Dat is een voortdurend wonder.

De Heere is gekomen, ook voor zondige kinderen. Er staat nergens in de Bijbel: laat de opa’s en oma’s tot Mij komen. Hoewel zij ook welkom zijn bij de Heere. Als aansporing staat er dat de kinderen tot Hem mogen komen. Hoe jonger, hoe liever! De Heere zegt het. Hij kan niet liegen. Lydia, Hij kan niet over jou heenstappen als jij Hem nodig hebt tot vergeving van je zonden. In Markus 1 vers 15 staat: Bekeert u en gelooft het Evangelie. Zijn gebod mag je tot gebed maken: ‘Bekeert Gij mij!’”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 november 2020

Daniel | 32 Pagina's

De gesprekspot

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 november 2020

Daniel | 32 Pagina's