Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jeruzalem

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jeruzalem

Psalm 48

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat is het beeld in de Bijbel?

“Jeruzalem, dat ik bemin, wij treden uwe poorten in.” Heb jij bij het zingen van dit soort psalmregels weleens gedacht: wat hebben wij nu met Jeruzalem te maken? Jeruzalem is de belangrijkste stad in de Bijbel. De stad heeft ook een symbolische betekenis, denk maar aan het nieuwe Jeruzalem, dat Johannes op Patmos zag neerdalen uit de hemel.

Wat was de betekenis toen?

Jeruzalem is dé stad van God. Al is Hermon de hoogste berg, de berg Sion is de berg waar de HEERE woonde. Op de plek waar Abraham Izak offerde, waar Melchizédek koning en priester was en waar David offerde, bouwde Sálomo de tempel. En die tempel in Jeruzalem maakte de stad bijzonder. Daar wilde God bij Zijn volk wonen (Ps. 48:4). En hóe verschrikkelijk was het voor de profeet Ezechiël dat hij in een visioen zag hoe de Heere Zelf de tempel en de stad verliet?

Wat betekent dit voor mij?

Als je de Bijbel leest, roept de stad Jeruzalem allerlei beelden op die betekenis hebben voor ons. Drie dingen wil ik noemen:

#1 – God kijkt anders dan wij kijken

Wat waren de grote, beroemde steden uit de oudheid? Natuurlijk denk je dan aan machtige wereldsteden als Babylon, Carthago of Rome. Toch is Jeruzalem de stad die God uitkoos. Jeruzalem was maar klein, vergeleken met andere steden. Ook vandaag is het niet te vergelijken met Rome of Parijs. Dat is hoe God kijkt en hoe God kiest. God kiest vanuit Zijn welbehagen en ontfermt Zich over hen die door de wereld veracht worden.

#2 – De tranen van Jezus om de stad

Jeruzalem is de stad die God uitkoos. De stad van de koning. De stad van de tempel. Maar, Jeruzalem staat ook symbool voor het afwijzen van de Heere. God zond profeten om op te roepen tot bekering. Ninevé bekeerde zich op de prediking van Jona. Maar Jeruzalem doodde en stenigde de profeten van de Heere. Terwijl God de redding van de stad op het oog had. Daarom liet de grote Profeet van de Heere, Christus Zelf, tranen om Jeruzalem. Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt, en stenigt die tot u gezonden zijn (Matth. 23:37). Jeruzalem is dus ook een waarschuwend voorbeeld!

#3 – Bij welke stad hoor jij?

Augustinus zag in de geschiedenis twee steden: de stad van God, Jeruzalem, en de stad van de mensen (Babylon). Hier lopen beide steden door elkaar, maar straks komt de grote scheiding. Welk paspoort heb jij op zak? Ben je een wereldburger of een hemelburger? Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook de Zaligmaker verwachten, namelijk de Heere Jezus Christus (Fil. 3:20). Gods kinderen zijn pelgrims onderweg naar de stad die fundamenten heeft, waarvan God Zelf de architect is. Díe stad, in al haar pracht, zag Johannes neerdalen. Van die stad is Jeruzalem maar een zwak beeld. Want in het nieuwe Jeruzalem is geen tempel, God is er Zelf! En het Lam, Jezus Christus, de Zaligmaker, is er en verlicht de stad (Openb. 21:22-23). Als je op aarde, door Gods genade, de Heere mag kennen, dan roepen deze beelden het verlangen op. Daar is het Lam, dat met Zijn bloed al de Zijnen kocht. Daar zijn geen zonde en geen tranen, maar daar is altijd vreugde in God. Het is nu de dag van de zaligheid. Maak haast en vlucht, zoals Christen uit De Christenreis, uit Stad Verderf.


Het Oude Testament is vol van beelden met een boodschap. In de rubriek Beelden uit de Bijbel lichten we telkens een voorwerp uit en kijken wat de betekenis ervan is voor ons leven nu.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 november 2020

Daniel | 32 Pagina's

Jeruzalem

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 november 2020

Daniel | 32 Pagina's