Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De wedergeboorte, de staat van de genade

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De wedergeboorte, de staat van de genade

Thomas Boston

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een nieuw schepsel

Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, zie, het is alles nieuw geworden (2 Kor. 5:17).

Wat een verandering door wedergeboorte inhoudt

Wedergeboorte is een echte, ingrijpende verandering, waardoor van jou een nieuw schepsel wordt gemaakt (2 Kor. 5:17). Het is een verandering van eigenschappen. De oude mens wordt afgelegd (Éf. 4:22) en de nieuwe mens wordt aangedaan. Het is een bovennatuurlijke verandering: hij of zij die wederomgeboren is, is uit de Geest geboren (Joh. 3:5). Het is een verandering naar de gelijkenis van God (2 Kor. 3:18). De wedergeboorte is een algemene verandering: Alles wordt nieuw (2 Kor. 5:17). Het is echter wel een onvolmaakte verandering: En als nieuwgeboren kinderkens, zijt zeer begerig naar de redelijke onvervalste melk, opdat gij door dezelve moogt opwassen (1 Petr. 2:2).

1. Het verstand wordt verlicht. Hij wordt verlicht in de kennis van God (Hos. 2:19), van de zonde (Rom. 7:13), van zichzelf (Luk. 15:17) en van Jezus Christus (1 Kor. 1:23,24). Hij wordt ook verlicht in de kennis van de leegheid van de wereld (Ps. 119:96).

2. De wil wordt vernieuwd. De Heere neemt het stenen hart weg en geeft een vlezen hart (Ezech. 36:26) De wil wordt genezen van zijn totale onbekwaamheid om te willen wat goed is. Er wordt een blijvende afkeer gewerkt tegen het kwade. Er komt een liefde en lust tot het goede. De wil wordt gelijkvormig gemaakt aan de wil van God. De wil is bereid de Heere Jezus Christus te ontvangen.

3. De genegenheden worden veranderd. Ze worden verbeterd en geregeld en gericht op God (2 Thess. 3:5). Vroeger zag hij geen schoonheid in Christus, nu is Hij alles wat hij begeert (Hoogl. 5:16).

4. Het geweten wordt vernieuwd. De lamp van de HEERE wordt helder gemaakt zodat ze helder schijnt (Spr. 20:27). Het geweten spoort aan tot gehoorzaamheid. Schuld doet nu het geweten pijn voelen. Tenslotte drijft het vernieuwde geweten de zondaar tot Jezus Christus (Hebr. 9:14).

5. Het geheugen wordt verbeterd. In Spreuken en in Psalm 119 wordt aangespoord om de wet van God niet te vergeten en Gods geboden te bewaren (Spr. 3:1). Gods rede wordt in het hart verborgen (Ps. 199:11) want door hetzelve hebt Gij mij levend gemaakt (vers 93).

6. Het gebruik van het lichaam wordt veranderd. Het lichaam is voor de Heere (1 Kor. 6:13). Het is een tempel van de Heilige Geest (vers 19). Oog, oor en tong worden hersteld tot de taak om Zijn lof te vermelden.

7. De levenswandel verandert. Er komt ander gezelschap (Ps. 119:63). Hij zal ook een nieuw mens zijn in zijn verhouding tot anderen.

Uit wat gezegd is kun je nu onderzoeken of je in de staat van de genade bent of niet. Maar, zul je zeggen: “Hoe moet ik weten, of ik wedergeboren ben, of niet?” Kijk naar binnen en zie. Genade is licht en openbaart zichzelf.

Dit is een bewerking door Gerben van der Wulp van een gedeelte uit De viervoudige staat.


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

Waar heeft het onderzoek of je wederom geboren bent toe geleid?

Is jouw lichaam ook voor de Heere? Ken je de goede strijd om rein te leven?

Is ook aan jouw gezelschap te merken dat je een vernieuwde levenswandel hebt?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 december 2020

Daniel | 32 Pagina's

De wedergeboorte, de staat van de genade

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 december 2020

Daniel | 32 Pagina's