Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

“Heere, leidt mij op de eeuwige Weg!”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“Heere, leidt mij op de eeuwige Weg!”

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik ben de Weg (Johannes 14:6b).

Iedereen weet wat een weg is. Het verbindt twee plaatsen met elkaar. Door middel van de weg komen we van de ene plaats naar de andere. Hoe groter de afstand, hoe langer de weg is.

De afstand tussen God en jou is door de zonde onmetelijk groot. Er is geen weg waardoor de mens met God in verbinding kan komen. Dat wil zeggen bij de mens vandaan niet. Van de aarde loopt geen weg naar de hemel. Wat een wonder, er loopt wel een weg van de hemel naar de aarde. Waar geen weg meer was, heeft God een weg uitgedacht. Ik ben de Weg. Dat zegt Jezus Christus, de Zoon van God. Dat is de weg terug tot God, en dat door Zijn verzoening.

De aanleiding van Jezus om dit beeld te gebruiken was de vraag van Thomas: Heere, wij weten niet, waar Gij heengaat; en hoe kunnen wij de weg weten? Jezus antwoordt: Ik ben de weg. Christus preekt Zichzelf als de Weg tot de Vader. Niet een Weg dus, maar de Weg. Alle andere wegen worden met één pennenstreek van tafel geveegd. En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook in de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden (Hand. 4:12).

Alle mensen zijn van nature van de goede weg af. In het paradijs zijn we eigen gekozen wegen gegaan. Dat zijn allemaal wegen, die voeren naar het eeuwig verderf. Het zijn wegen van God af. Er zijn goddeloze wegen, zondige wegen. Daarop wandelen mensen, die zich van God noch gebod iets aantrekken. Zij leven voor het genieten van het leven. Elke waarschuwing ketst af tegen een muur van onverschilligheid. Behalve goddeloze wegen, zijn er ook godsdienstige wegen. Op die weg komen we bijvoorbeeld Joas tegen, die wel de Heere diende, maar niet met een volkomen hart. Daar komen we ook de rijke jongeling tegen, die wel bezig is met dingen van de eeuwigheid, maar voor wie goud en zilver meer waarde heeft.

Een jaar ligt voor ons. Wat zal het brengen? Veel is onzeker. Mag ik je toewensen dat je twee dingen mag leren? In de eerste plaats dat je mag leren dat je op de verkeerde weg bent. En als tweede wens ik je toe dat je de Weg, Christus mag leren kennen.

Wat ga je doen als je beleeft dat je op een doodlopende weg wandelt? Belijden dat het jouw schuld is dat je de weg naar God hebt opgebroken. Bidden en smeken: “Heere, leidt mij op de eeuwige Weg!”

Wat een wonder als de Heere het Woord gebruikt om te onderwijzen. Wat een wonder als gezien mag worden dat er voor mij een Weg is. Dan kunnen de zonden in de weg staan, maar de Heere niet. Dan kan je hart je veroordelen, maar de Heere Die het hart kent niet. Is er voor mij nog een weg om de straf op de zonde te ontgaan? Wat een onbevattelijk wonder als de Heere spreekt: Ik ben de Weg. Dit is een volkomen Weg. Een volmaakte Weg. Niemand zal op die Weg omkomen. Daar staat Hijzelf voor in. Alles is genade!

Ken Hem in al uw wegen, en Hij zal uw paden rechtmaken.


Waar kun je om bidden?

Wat leert dit over de Heere?

Wat is de boodschap voor jou?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 januari 2021

Daniel | 36 Pagina's

“Heere, leidt mij op de eeuwige Weg!”

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 januari 2021

Daniel | 36 Pagina's