Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dwaasheid der prediking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dwaasheid der prediking

Wat betekent...

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Misschien heb je het pasgeleden nog meegemaakt dat de dominee sprak over de dwaasheid der prediking. Waarom is de prediking dwaasheid? Wat betekent het eigenlijk? Is het een uitdrukking die door mensen is bedacht, of kun je dit ook terugvinden in de Bijbel en wat betekent het dan?

Komt het uit de Bijbel?

Ja, deze uitdrukking is Bijbels. Je vindt deze woorden terug in 1 Korinthe 1 vers 21: Want nademaal in de wijsheid Gods de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking zalig te maken die geloven.

Wat betekent het?

Dit is een moeilijke tekst. Je valt, als je alleen deze tekst leest, midden in het betoog van Paulus. Hij schrijft over zijn roeping om het Evangelie te verkondigen. De Heere heeft hem gezonden om het Evangelie bekend te maken, niet met ‘wijsheid van woorden’, want dan verliest het kruis van Christus betekenis (1 Kor. 1:17). De kracht van het Evangelie ligt niet in het kiezen van de beste woorden. Eigenlijk is die verkondiging, of prediking, een vreemd gebeuren. Wat iedereen dwaasheid noemt, de verkondiging van het kruis van de Heere Jezus als kracht, blijkt Góds wijsheid te zijn. Het is Gods kracht én wijsheid om door de zwakheid van het lijden en sterven van Zijn Zoon zondaren zalig te maken. Díe boodschap wordt in de prediking bekendgemaakt. Wie dat gelooft, heeft deel aan Gods redding.

Het gaat hier dus om de vraag hoe mensen gered worden. Kunnen mensen zichzelf redden, bijvoorbeeld door hun eigen wijsheid, of niet? Het antwoord van Paulus op deze vraag is duidelijk: mensen kunnen zichzelf niet redden! En het is nog erger. De weg tot redding, of zaligheid, die God heeft uitgedacht vinden wij, mensen, dwaasheid. Wij vertrouwen liever op onze eigen wijsheid, terwijl we niet in de gaten hebben dat dit juist dwaas is. In onze wijsheid wijzen we Gods wijsheid af als dwaasheid. Hoe dwaas zijn wij? Het ergste van onze zonde is dat we in hard ongeloof de uitgestoken hand van de Heere afwijzen. We willen wel zalig worden, maar nooit op Gods manier.

Wat is de boodschap voor jou?

Dit is het eeuwige leven, bad Jezus, dat zij U kennen, de enige waarachtige God en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt (Joh. 17:3). Zo heeft God het gewild. Hij wil zondaren verlossen. Hij wil dat doen op Zijn manier. God leer je niet kennen door goed na te denken. God leer je alleen kennen door de prediking van het kruis van Christus. Dat is voor wereldse mensen pure dwaasheid en voor kerkmensen een ergernis. We moeten met onze zonde en schuld voor de dag komen en dat is pijnlijk. Zelfs kinderen van de Heere moeten steeds weer leren dat alleen het offer van Jezus hen redt. Genade moet genade zijn. Maar in Jezus Christus vloeit Gods genade over, zelfs voor de grootste zondaar. Laat iedereen dat dwaasheid vinden, het is Gods kracht en wijsheid. De preek werkt echt!


Nieuwe rubriek

Regelmatig klinken in preken vertrouwde woorden en zinssneden. Sommige kun je wel dromen. Ze zijn zo bekend, maar weet je ook echt wat ze betekenen? Het kan ook zijn dat je uitdrukkingen hoort waarvan je werkelijk geen idee hebt wat ze betekenen. In deze nieuwe rubriek behandelen we elke keer een uitdrukking die regelmatig in preken terugkomt. Je kunt ons mailen naar danielredactie@jbgg.nl als je een uitdrukking hebt die je graag in deze rubriek behandeld wilt zien.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 januari 2021

Daniel | 36 Pagina's

Dwaasheid der prediking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 januari 2021

Daniel | 36 Pagina's