Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bevindelijke kennis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bevindelijke kennis

Wat betekent...

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Je hoort het wel eens in de kerk. De dominee legt uit hoe de Heere werkt in de harten van mensen. Hij zegt: “Gemeente, het is toch de bevinding in het leven van Gods kinderen.” Wat betekent bevinding, wat is het en waar komt het vandaan?

Komt het uit de Bijbel?

Het woord ‘bevindelijk’ komt niet in de Bijbel voor. Het woord ‘bevinding’ komt één keer voor in de Bijbel. Wetende dat de verdrukking lijdzaamheid werkt, en de lijdzaamheid bevinding, en de bevinding hoop (Rom. 5:4). Toch komt dit woord in de oorspronkelijke Griekse taal wel meer voor. In de grondtaal staat er: ‘Beproefdheid’ en ‘gebleken echtheid’. In Filippenzen 2 vers 22 schrijft Paulus: En gij weet zijn beproeving (bevinding), dat hij, als een kind zijn vader, met mij gediend heeft in het Evangelie. Paulus zegt eigenlijk: Zijn beproefde trouw kent u, dat heeft hij laten zien door het met mij te dienen.

Wat betekent het?

In de kerk heeft het woord bevinding een belangrijke plaats gekregen. Misschien wil jij ook wel graag weten hoe Gods kinderen bepaalde dingen ervaren. Die vraag heb jij misschien ook wel eens: ‘Wat voel je nu eigenlijk, als je een nieuw hart hebt?’ De ervaringen die iemand heeft, kunnen je weleens helpen.

Je zou dus kunnen zeggen dat ‘bevindelijke kennis’ of ‘bevinding’ betekent: de ervaring van kinderen van God. Hoe hebben zij nu ervaren dat de Heere in hun leven gekomen is?

Het heeft wel een keerzijde. De ervaring van Gods kinderen moet altijd Bijbels zijn. Je moet het terug kunnen vinden in de Bijbel. Als iemand, of iemands ervaring in het middelpunt staat, is dat niet goed. Je moet maar altijd vragen: Hoe is dit gebaseerd op de Bijbel?

Wat is de boodschap voor jou?

Toets je eigen hart altijd aan het Woord van God. Kan ik mijn ervaring of gevoelens teruglezen in de Bijbel? Als je dat terugleest in Gods Woord, geeft het je houvast. En wat in Zijn Woord staat, is beproefd. Het is gebleken ‘echt’ te zijn. Wanneer je weer eens moedeloos bent en bang, verdrietig en de duivel fluistert je in dat het geen waarheid is in je hart. Wat kan het dan een troost geven dat er in de Bijbel voorbeelden staan van mensen die dat ook hebben gekend. Ben je bang dat je te zwaar gezondigd hebt en het nooit meer goed kan komen tussen de Heere en je hart? Wat kan het dan een troost geven dat koning David dit ook gedacht heeft. Maar dat de Heere hem vergeven wilde, bijvoorbeeld na zijn zonden met Bathséba.

Petrus schrijft in 1 Petrus 1 vers 7: Opdat de beproeving uws geloofs, die veel kostelijker is dan van het goud, hetwelk vergaat en door het vuur beproefd wordt, bevonden worde te zijn tot lof en eer en heerlijkheid, in de openbaring van Jezus Christus. Zie je het woordje ‘bevonden?’ Petrus wil tegen je zeggen dat het geloof dat hij gekregen heeft, door de Heere getoetst, beproefd is. En dat het echt gebleken was. En de echtheid van zijn geloof is tot eer en heerlijkheid van Christus. Geldt dat ook voor jou?


Regelmatig klinken in preken vertrouwde woorden en zinssneden. Sommige kun je wel dromen. Ze zijn zo bekend, maar weet je ook echt wat ze betekenen? In deze rubriek behandelen we elke keer een uitdrukking die regelmatig in preken terugkomt. Je kunt ons mailen naar danielredactie@jbgg.nl als je een uitdrukking hebt die je graag in deze rubriek behandeld wilt zien.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 januari 2021

Daniel | 36 Pagina's

Bevindelijke kennis

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 januari 2021

Daniel | 36 Pagina's