Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vraag maar raak

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vraag maar raak

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik heb een vraag over Gods leiding. Mag en kan je zomaar zeggen dat iets de leiding van God is? En weten Gods kinderen wanneer iets leiding is en wanneer niet?

Jennieke

God leidt alle dingen. Hij is de Schepper van de hemel en van de aarde. Na de schepping heeft God Zich niet teruggetrokken in de hemel. Zelfs na de zondeval liet Hij de wereld niet aan haar lot over. Nee, de Heere leidt alle dingen, ook jouw en mijn leven. Dus ja, je kunt zeggen dat iets de leiding van God is. Maar misschien bedoel je iets meer. Ook de mensen die zonder God leven, kunnen zich niet tegen Zijn wil verroeren of bewegen (HC, zondag 10). Maar zij zeggen niet: “Dat is Gods goede leiding”. Ze gaan hun eigen weg en weten niet - of willen het ten diepste niet erkennen - dat er een God in de hemel is Die hun Schepper is. Dan leidt Hij hen met Zijn linkerhand. Hij laat hun leven als het ware gebeuren, ook de zonde. Dat maakt God niet verantwoordelijk voor de zonde. Dat zijn wij zelf. Wij hebben Hem losgelaten, maar Hij heeft ons niet losgelaten! Hij nodigt zondaren die Hem hebben verlaten om terug te keren: De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk (Jes. 55:7).

Zijn goede hand

Gods kinderen leven uit Gods rechterhand. Zijn goede hand leidt hen. De Psalmen staan er vol van. David, Asaf; ze hebben er hartstochtelijk van gezongen: “Uw goede geest bestier’ mijn schreden, En leid’ mij in een effen land” (Ps. 143 vers 10 ber.). In de Heidelbergse Catechismus staan prachtige dingen over Gods goede leiding, met name in Zondag 10. Hij is om Christus’ wil hun almachtige God en trouwe Vader. Alle dingen in het leven van Gods kinderen komen uit Zijn Vaderlijke hand. Niets en niemand kan hen van Zijn liefde scheiden. Soms valt er vanuit de Bijbel bijzonder licht op hun levensweg. Dan mogen ze tot hun verwondering iets zien van Zijn goedheid en genade, ook in de alledaagse dingen.

Alles goed?

Dat wil niet zeggen dat alles dan goed gaat in hun leven. Er gebeuren dingen in het leven van Gods kinderen die ze niet begrijpen. In de Nederlandse Geloofsbelijdenis schrijft Guido de Brès, die zelf ook een moeilijke weg moest gaan, daarover indrukwekkende dingen: “Wij aanbidden met alle ootmoedigheid en eerbied de rechtvaardige oordelen van God, die ons verborgen zijn; ons tevreden houdende dat wij leerjongeren van Christus zijn, om alleen te leren wat Hij ons aanwijst in Zijn Woord, zonder deze grenzen te overtreden” (art. 13). Gods weg kan zo verborgen zijn. Denk aan Asaf in Psalm 77: O God, Uw weg is in het heiligdom (vers 14a). Maar ze aanbidden Hem in ootmoed en eerbied: Wie is een groot God, gelijk God (vers 14b)? Zelfs de moeilijke dingen in het leven zullen voor hen tot zegen zijn. Het zijn gelukkige momenten als de Heere in Zijn goedheid en genade daarvan iets laat zien. Dan begrijp je Zijn weg lang niet altijd, maar mag je toch zeggen: “God is goed!” Wat een vreugde om ‘leerjongere’ van Christus te zijn.

Erken Gods leiding in je leven, in goede en slechte dagen. God erkennen vraagt om vernieuwing en bekering van je hoogmoedige hart. Leert van Mij, zegt Jezus, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen (Matth. 11:29). Dan mag je ook rusten in Zijn trouwe zorg en leiding.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 januari 2021

Daniel | 36 Pagina's

Vraag maar raak

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 januari 2021

Daniel | 36 Pagina's