Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

#Update

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

#Update

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Verootmoediging

Het is niet een woord dat je zomaar even gebruikt. In het dagelijks taalgebruik is het woord verootmoediging eigenlijk verdwenen. Wat betekent het dan? Het woordenboek gebruikt het woord ‘vernederen’ als betekenis bij het werkwoord ‘verootmoedigen’. Dit klinkt wat negatief. Als het gaat om het thema zonde en genade, dan betekent verootmoedigen, je klein maken voor de Heere. Letterlijk op je knieën gaan en je zonde voor de Heere belijden. Belijden dat Hij alles is en jij niks, zonder Zijn genade.


Luistertip:

Luister de preek van ds. J.J. Eckeveld over Joël 2: 15-18. Hij heeft deze preek speciaal voor een dag van verootmoediging gemaakt.

www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/17363


Boetedag

In 2014 is er voor het eerst een dag van verootmoediging en boete doen gehouden. De synode van de Gereformeerde Gemeenten nam dit besluit vanwege een rapport over ‘kerk-zijn in een seculiere samenleving’.

Het doel van deze dag is het verootmoedigen voor de Heere en oproepen tot bekering.

Dag van verootmoediging

Isaac da Costa:

“Bidders zijn de kurken waar land en volk op drijft.”


Wie jarig is trakteert!

Kaarten met teksten uit de Statenvertaling, een verjaardagskalender, notitieboekjes om preekgegevens op te schrijven… Bij Bijbelse kaarten, opgericht door Eunice van Dijk is dit allemaal te verkrijgen. Ter gelegenheid van ons 75-jarige jubileum geeft Eunice maar liefst vijf pakketjes weg elk ter waarde van €40-.

Wil je kans maken? Ga op zoek naar een citaat of Bijbeltekst passend bij het thema van deze Daniël. Stuur dit in een mail naar danielredactie@jbgg.nl en vermeld je naam, leeftijd en adresgegevens. Meedoen kan (alleen door abonnees) tot 11 februari.


Jom Kipoer

Het Joodse volk viert ook elk jaar een dag van verootmoediging: Jom Kipoer, de grote verzoendag. Zij houden zich op die dag aan de wetten zoals de Heere die aan Mozes gegeven heeft in Leviticus 16 en Leviticus 23 vers 26 tot en met 32.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 februari 2021

Daniel | 36 Pagina's

#Update

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 februari 2021

Daniel | 36 Pagina's