Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De stilte van de nooit begonnen eeuwigheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De stilte van de nooit begonnen eeuwigheid

Wat betekent...

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er zijn van die zinnetjes die vaak terugkeren in preken. Een van die uitdrukkingen is dat God ‘in de stilte van de nooit begonnen eeuwigheid’ raad heeft gehouden, of Zijn liefde heeft geopenbaard, of Zich een gemeente heeft uitverkoren tot het eeuwige leven.

Komt het uit de Bijbel?

Letterlijk vind je deze zin niet in de Bijbel. Wel zijn er een aantal Bijbelteksten waarop deze uitspraak is gebaseerd, zoals Jeremia 31 vers 3: De HEERE is mij verschenen van verre tijden! Ja, Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde; daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid. Je kunt ook denken aan een tekst uit het Nieuwe Testament: Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde (Éfeze 1:4).

Wat betekent het?

In een preek komt deze uitdrukking altijd naar voren als het over de verkiezing gaat, of beter gezegd: als het over het goddelijk besluit van de verkiezing gaat. Veel mensen vinden dit een lastig thema. Dat is het ook, maar het is vooral ook een diepe Bijbelse waarheid. Goede theologen als Augustinus en Calvijn hadden er oog voor. De verkiezing heeft te maken met Gods liefde, maar ook met Zijn eer. Dat mogen wij niet vergeten. Het is gereformeerd om te zeggen dat God verheerlijkt wordt in de verkiezing én de verwerping van mensen.

Het besluit van God om mensen te verkiezen tot zaligheid en het eeuwige leven is een eeuwig besluit. Het is geen plan dat in de tijd is ontstaan en het is ook geen theologisch idee van mensen. De uitdrukking dat God ‘in de stilte van de nooit begonnen eeuwigheid’ heeft raad gehouden, wil dit benadrukken. Toch is de uitdrukking ook een beetje misleidend. Augustinus sprak over het ‘eeuwige nu’. In de eeuwigheid kun je niet spreken van tijd, van voor en van na. In de eeuwigheid valt verleden, heden en toekomst samen tot één moment dat altijd duurt. Het gaat in deze uitspraak dus over de visie dat het besluit van de verkiezing in volgorde aan de schepping vooraf gaat. Dat heet, met een moeilijk woord ‘supralapsarisme’.

Wat is de boodschap voor jou?

Ik kan me voorstellen dat je denkt: wat moet ik hiermee? Wat heb ik eraan dat ik dit weet? Een paar dingen zijn belangrijk. Allereerst dat Gods hoogste doel, in alles wat Hij doet, de verheerlijking van Zijn Naam is. In de tweede plaats dat God juist in dat doel ook tegelijk Zijn liefde toont en die liefde is niet grillig of veranderlijk, maar eeuwig. En wat God heeft besloten, ontstijgt ook de tijd. Je kunt het simpelweg niet uitdrukken in termen van tijd.

Veel van wat God doet en besluit, blijft voor ons verborgen. Hij houdt het voor ons verborgen, of wij begrijpen met ons verstand God totaal niet. Maar Calvijn spreekt, als het over de verkiezing gaat, over een verborgen en een geopenbaarde wil van God. God houdt in Zijn wijsheid iets verborgen, maar openbaart, in Zijn Woord en in Zijn Zoon, de Heere Jezus, wat voor ons nodig is om behouden te worden. In een preek over 2 Timotheüs 1 vers 8-10 zegt Calvijn: “Om volledig van de uitverkiezing door God te zijn verzekerd en daarmee ons voordeel te doen, moeten we dus leren om direct tot Jezus Christus te gaan, want Hij is de waarachtige spiegel waarin we onze uitverkiezing moeten aanschouwen”.


Regelmatig klinken in preken vertrouwde woorden en zinssneden. Sommige kun je wel dromen. Ze zijn zo bekend, maar weet je ook echt wat ze betekenen? In deze rubriek behandelen we elke keer een uitdrukking die regelmatig in preken terugkomt. Je kunt ons mailen naar danielredactie@jbgg.nl als je een uitdrukking hebt die je graag in deze rubriek behandeld wilt zien.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 februari 2021

Daniel | 36 Pagina's

De stilte van de nooit begonnen eeuwigheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 februari 2021

Daniel | 36 Pagina's