Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zondaar worden voor God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zondaar worden voor God

Wat betekent...

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

O God, zijt mij, zondaar, genadig (Lukas 18:13). Heb jij die vraag ook wel eens gehoord? “Ben jij al eens echt zondaar voor God geworden?” Misschien heeft de dominee dat wel eens vanaf de kansel gevraagd. Mogelijk heb je toen goed nagedacht. Ben ik dat eigenlijk wel? Hoe kan ik dat weten?

Komt het uit de Bijbel?

De uitdrukking ‘zondaar worden voor God’ staat niet letterlijk in de Bijbel. Toch is het voluit Bijbels. Je kunt bijvoorbeeld een synoniem van deze uitdrukking vinden in Psalm 51 vers 19. De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God, niet verachten. Als je de kanttekeningen daarbij leest, gaat het over mensen die met echt en diep berouw verlangend zuchten naar vergeving van hun zonden.

Wat betekent het?

God heeft mensen geschapen om door hen te worden gediend. Ons levensdoel was om God iedere seconde van de dag lief te hebben. Dat kon Adam ook. Maar door de zondeval zijn wij niet meer in staat om dat te doen. En daardoor missen we iedere seconde het doel waarom God ons geschapen heeft. We zijn in opstand gekomen tegen de Heere. Als je zondaar wordt voor God, laat de Heere je zien hoe jij er in Zijn ogen uit ziet. Hij laat je zien dat je je doel mist. In plaats van God dienen en liefhebben, zie je tot je grote schrik dat je God haat en Hem niet nodig hebt in je leven. Aan de ene kant geeft het je diep verdriet dat je tegen zo’n goede God gezondigd hebt en aan de andere kant krijg je die goede God zo ontzettend lief dat je Hem geen verdriet meer wilt doen.

Wat is de boodschap voor jou?

Heb jij jezelf gezien, zoals God jou ziet? Bedenk dat je deze vraag nooit mag overslaan. Misschien vraag je: hoe diep moet dat gaan? Ik zou je willen antwoorden: laat dat maar aan de Heere over. In ieder geval zó diep dat je Jezus nodig krijgt om je zonden en schuld weg te nemen. Leer twee gebeden elke dag te bidden: “Heere, leer mij wie ik ben;

Heere, leer mij Wie U bent.”

Voor jongeren die zichzelf als een zondaar leren kennen, zoals die tollenaar achterin de tempel, wil Jezus Zijn genade bekendmaken. Wie als een zondaar aan de voeten van Christus komt en smeekt om reiniging van de zonden, hoort het uit Zijn mond: Ik wil, word gereinigd (Luk. 5:13). Ben jij een zondaar geworden voor God?


Regelmatig klinken in preken vertrouwde woorden en zinssneden. Sommige kun je wel dromen. Ze zijn zo bekend, maar weet je ook echt wat ze betekenen? In deze rubriek behandelen we elke keer een uitdrukking die regelmatig in preken terugkomt. Je kunt ons mailen naar danielredactie@jbgg.nl als je een uitdrukking hebt die je graag in deze rubriek behandeld wilt zien.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 februari 2021

Daniel | 36 Pagina's

Zondaar worden voor God

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 februari 2021

Daniel | 36 Pagina's