Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vraag maar raak

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vraag maar raak

Welke voors en tegens zijn er om het corona-vaccin te nemen? Rianne

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Corona heeft al voor veel discussie gezorgd. Veel vragen kwamen in de laatste tijd op ons af. We staan opnieuw voor een lastig dilemma. Mogen we gebruik maken van het vaccin dat is ontwikkeld en ons straks door de overheid wordt aangeboden? Kun je zeggen dat het je laten inenten ingaat tegen Gods voorzienigheid? In de krant is er het al het nodige over geschreven en zijn er inmiddels vele pagina’s aan gewijd. Ook op danielonline. nu is er een interview te vinden over het onderwerp. Iedereen, dus ook jij, moet een afweging maken. Hoe doe je dat? En ook: hoe weeg je de voors en tegens?

De Tien Geboden geven in de Bijbel heel duidelijk aan wat de Heere wel en niet behaagt. Als iets rechtstreeks tegen een gebod ingaat, mag dat niet en noemt de Heere dat zonde. Voor het vaccineren vinden we in Gods Woord geen directe ja of nee. Dat maakt de afweging lastiger. Naar wie luisteren we? Naar minister Hugo de Jonge die zegt dat “een diepe buiging voor de wetenschap” op zijn plaats is, omdat het heeft gezorgd voor een beschermend vaccin? We kunnen dan immers ons leven weer gewoon leven…

Of, heeft God in jouw leven meer gezag? Ik hoop dat je niet klakkeloos ervan uitgaat dat de wetenschap veiligheid garandeert. Dat kan toch alleen de Heere? Laten we eens kijken naar twee mensen die in dezelfde periode leefden en die toch tot een andere conclusie kwamen in het zoeken naar hun veiligheid.

Met de Bijbel in de hand zijn er christenen die met een beroep op Ezra 8 vers 22 tot de conclusie komen om geen hulp in te roepen van buitenaf en daarom zichzelf niet vaccineren. Anderen menen met een beroep op Nehemia, die militaire ondersteuning op reis ontving van de koning (Neh. 2:8), dat vaccineren toelaatbaar is. We mogen toch zonder meer aannemen dat Ezra en Nehemia een afhanke lijk leven hebben gehad en dat beiden de Heere wensten te gehoorzamen.

Hoe wegen wij deze dingen? De medische wetenschap gaat ervan uit dat vaccineren het lichaam immuun maakt voor het virus. De vraag is of dit zonder risico is. Vroeger werd met vaccineren levend materiaal ingespoten waardoor er ziekteverschijnselen konden optreden. Men zegt dat dit nu niet meer het geval is, hoewel men niet weet hoe effectief het vaccin zal zijn. Het doel van het vaccin is in elk geval het afweersysteem van het lichaam activeren om te voorkomen dat we ziek worden van het virus. We willen niet graag zelf ziek worden en ook niet graag anderen besmetten.

Graag wijs ik je op nog iets anders. Geloof jij dat de Heere regeert? Dan laat Hij ook toe dat er een coronapandemie is. Welk doel zou dat hebben, denk je? Het roept op tot bekering. Nederland, maar ook jij wordt opgeroepen. Het roept op om in algehele afhankelijkheid van God te leven. Mijn leven is het veiligst als het door geschonken geloof mag weten voor rekening te liggen van Christus’ lijden en sterven. Laat alle discussie je niet afleiden. Laat al het wikken en wegen niet afleiden om te worstelen met de vraag: “Mijn ziel, doorziet gij uw lot? Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?” Want weet dat de beste Gids op aarde, Gods Woord is. En dat de beste verzekering voor lichaam en ziel is, om door genade Christus’ eigendom te zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 februari 2021

Daniel | 36 Pagina's

Vraag maar raak

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 februari 2021

Daniel | 36 Pagina's