Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat betekent... #5 De schuldbrief thuis krijgen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat betekent... #5 De schuldbrief thuis krijgen

Toen zeide Nathan tot David: Gij zijt die man (2 Sam. 12:7).

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Gemeente, heeft u de schuldbrief al eens thuis gekregen?” Ken je die vraag? Misschien stelt jouw dominee of ouderling die vraag wel eens in de gemeente. Misschien ben jij iemand die heel praktisch is ingesteld en denkt: Een brief krijgen? Hoe dan? Wat wordt er met deze uitdrukking bedoeld?

Komt het uit de Bijbel?

De uitdrukking: “Heeft u de schuldbrief al eens thuisgekregen?” komt niet in de Bijbel voor. De boodschap en de betekenis echter wel volop. Denk maar aan koning David. Nathan kwam bij hem en vertelde hem in opdracht van zijn Zender dat David een schuldenaar was tegen de wet van God. Gij zijt die man (2 Sam. 12:7). Denk ook maar aan de Samaritaane vrouw. De Heere Jezus wees haar schuld aan. Ga heen, roep uw man, en kom hier (Joh. 4:16). Dus we kunnen met alle vrijmoedigheid stellen dat deze uitdrukking misschien letterlijk niet in de Bijbel voorkomt, maar dat het desondanks een volledig Bijbelse uitdrukking is.

Wat betekent het?

God heeft jou goed geschapen. Jij was in Adam, zonder zonde. En omdat je geen zonden deed, had je geen schuld tegenover God. Als God naar Adam keek, vond Hij geen schuld in hem. Toen Adam en Eva van de boom aten en God ongehoorzaam waren, veranderde dit. De mens veranderde in een zondig wezen. Alle nakomelingen van Adam staan daarom schuldig tegenover God. Hij kan ook jou niet zien zonder schuld. Wat is dat een ontzettend ernstig bericht. Al bij het doen van één enkele zonde, moet de Heere je onmiddellijk doden.

De ‘schuldbrief thuiskrijgen’ betekent dat de Heere deze woorden in je hart legt. Dat je dit niet alleen met je verstand begrijpt, maar dat je het gaat ervaren. Net als David. Lees de berijmde psalm 52 vers 2 maar eens: “Ik heb gedaan wat kwaad was in Uw oog; daarom ben ik HEER’ Uw gramschap dubbel waardig. ‘k Erken mijn schuld, die U tot straf bewoog; Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig”.

Wat is de boodschap voor jou?

Als de Heere je laat zien hoe je er in Zijn ogen uitziet, dan wordt Hij groot en jij klein. Je stamelt het zachtjes voor je uit. “Heere, nu weet ik hoe U mij ziet. Ik heb een hele grote rekening openstaan bij U.” Is dat één keer? Nee, een kind van God ervaart steeds opnieuw wie hij is en blijft tegenover Hem. Ervaart iedereen hetzelfde? Nee. De Heere geeft al Zijn kinderen precies zoveel kennis van deze schuld, dat je vlucht tot Christus. Want dat is uiteindelijk de bedoeling met de ‘schuldbrief’. Je moet naar een Ander toe. Want jij kan zelf de schuld niet betalen.

Draag jij de ‘schuldbrief’ met je mee, of heb je die door genade mogen geven aan Christus? Heeft Hij het ‘handschrift’ aan het kruis genageld? (Kol.2:14) Als dat zo is, heeft Christus er met rode letters van Zijn bloed dwars doorheen geschreven: “Het is volbracht”.


Regelmatig klinken in preken vertrouwde woorden en zinsneden. Sommige kun je wel dromen. Ze zijn zo bekend, maar weet je ook echt wat ze betekenen? In deze rubriek behandelen we elke keer een uitdrukking die regelmatig in preken terugkomt. Je kunt ons mailen naar danielredactie@jbgg.nl als je een uitdrukking hebt die je graag in deze rubriek behandeld wilt zien.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 maart 2021

Daniel | 36 Pagina's

Wat betekent... #5 De schuldbrief thuis krijgen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 maart 2021

Daniel | 36 Pagina's