Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekenhoek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekenhoek

Nehemia, de biddende bouwer

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Och HEERE, God des hemels, Gij grote en vreselijke God, Die het verbond en de goedertierenheid houdt dien die Hem liefhebben en Zijn geboden houden. “HEERE, U houdt het verbod en wij verbreken het verbond. Maar onze ontrouw kan Uw trouw toch nooit teniet doen?” Zo’n bidder was Nehemia. Dominee W.J. Karels hield in de gemeente van Hardinxveld-Giessendam Bijbellezingen over een gedeelte van het Bijbelboek Nehemia. Daar is dit boek uit ontstaan.

Dit boek neemt je mee door het leven van Nehemia. Al lezend krijg je het gevoel naast hem te staan aan het hof van de koning. Nehemia leren we kennen als een man die bidt, wacht én werkt. Al lezend beleef je het mee. De aanvallen, de worstelingen, het herstel van de muren van Jeruzalem.

Het mooie is dat er in dit boek lijnen worden getrokken naar nu.

Bijvoorbeeld door middel van persoonlijke vragen, die je tot nadenken stemmen. Heeft de Heere ons ook wel eens iets beloofd? Hebben wij ook wel eens zo mogen bidden, onze schuld beleden en mogen geloven dat het van de Heere was? Hoe is het toen verder gegaan?

De Heere bouwt Jeruzalem nog. Ook nu. Als Hij in het hart van een jongere werkt, trekt Hij ook muren op door Zijn Woord. Die muur zorgt dat je niet meer met de wereld mee kan doen. Die muur zorgt ook voor bescherming. In alles wordt gewezen naar de Koning van de Kerk als hulp.

In het laatste hoofdstuk neemt dominee Karels de lezer als het ware mee naar een herbouwd Jeruzalem waar de poorten worden gereinigd. Er moet bloed vloeien, er wordt gezongen en muziek gemaakt. De lezer wordt jaloers gemaakt op het volk dat de Heere dient, er wordt gewezen naar het offer van het Lam. Hij zal Zijn volk thuisbrengen in het hemelse Jeruzalem. Waar nog steeds plaats is. Het boek eindigt met een indringende oproep: Bekeert u, bekeert u! Waarom zoudt gij sterven?

Een boek om te lezen én te overdenken, dat oproept om te bidden én te bouwen.


“Bidden en werken. Het is een kruis als je niet kunt werken. Dat is heel zwaar. Je vraagt om een zegen over je werk. (..) Ook voor de studie. Bij bidden hoort werken, als je het kan. (…) De muur bouwen doe je met het verstand en met je handen. Metselen, hakken, plamuren, noemt het maar op. Maar het hart erachter is bepalend. Het is een zegen als je werk mag doen met je hart. Terwijl er zo’n grote spottende menigte was, werden de bouwers gedragen door het gebed.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 april 2021

Daniel | 36 Pagina's

Boekenhoek

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 april 2021

Daniel | 36 Pagina's