Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Drie meisjes, drie voorbeelden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Drie meisjes, drie voorbeelden

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vaak wordt gezegd dat je een ouder iemand eens moet vragen naar zijn of haar geloofsleven. Daar kunnen we veel van leren. Dat is zeker waar. Maar ook jonge mensen kunnen bijzonder getuigen van hun geloof. Jonge plantjes, die nog moeten groeien, maar toch al vrucht dragen. Drie jonge meisjes, Esther, Mary en Barmhartigheid, leren ons drie belangrijke dingen over een leven met de Heere.

Vertrouw als Esther

Esther 2:15 en 17

Als de beurt van Esther, de dochter van Abicháïl, den oom van Mórdechai, (die hij zich ter dochter genomen had) naakte, dat zij tot den koning komen zou, begeerde zij niet met al, dan wat Hegai, des konings kamerling, de bewaarder der vrouwen, zeide; en Esther verkreeg genade in de ogen van allen, die haar zagen. En de koning beminde Esther boven alle vrouwen, en zij verkreeg genade en gunst voor zijn aangezicht, boven alle maagden; en hij zette de koninklijke kroon op haar hoofd, en hij maakte haar koningin in de plaats van Vasthi.

Esther 4:16b Wanneer ik dan omkom, zo kom ik om.

Esther, een Joods meisje, dat het paleis ingebracht wordt om te kijken of ze geschikt is als koningin. Ze valt op door haar schoonheid. Ze blijkt ook bescheiden te zijn. Lees maar in vers 15. Ze kiest niet zelf allerlei versieringen om zichzelf mooi te maken, maar laat zich adviseren door Hegai, de kamerling van de koning. En iedereen die haar zag, vond het mooi. Zo staat het in de tekst. De Bijbel met uitleg schrijft hierbij dat ze vertrouwt op Gods voorzienigheid.

Dat is knap, voor zo’n jong meisje. Je lot leggen in handen van de Heere. Dat is moeilijk! Wij willen van nature zelf bepalen wat er gebeurt in ons leven en daar het liefst ook een beetje in sturen. Maar als je heel eerlijk naar je leven kijkt, dan zie je dat je dat helemaal niet kan! Dat daar genade voor nodig is. Vier jaar later laat Esther opnieuw een groot vertrouwen in Gods voorzienigheid zien. Mórdechai wijst haar op die voorzienigheid als hij haar vertelt dat ze niet zomaar koningin is geworden. Dat is ze geworden met een doel: het Joodse volk redden. Esther kiest ervoor om de wil van God te stellen boven de wil van de koning. De koning die met één gebaar haar doodsvonnis kan tekenen. Esther voelt de spanning en druk wel degelijk, maar toch doet ze wat de Heere, door middel van Mórdechai, van haar vraagt. Later blijkt uit de geschiedenis dat het niet voor niets is geweest. De zegen van de Heere rustte erop. De geschiedenis van Esther wordt vaak geromantiseerd. Maar het leven van Esther, aan het hof van Ahasvéros, was echt niet makkelijk. Ze was een Joods meisje in een heidense omgeving. Ze was dan wel de koningin, maar de koning had een harem vol met bijvrouwen. Samenzweringen waren aan de orde van de dag. Ze was getrouwd met een man die haar eens in de zoveel tijd liet ontbieden. Aan deze zaken zit weinig romantiek. Toch had ze een rijk leven, een leven waarin ze vertrouwde op de Heere.

Wees een Hadassah!

Mensen afrekenen op hun geloof, huidskleur of geaardheid. Het is een actueel onderwerp. Misschien wel iets wat jij van dichtbij meemaakt. Misschien word jij zelf buitengesloten, omdat je… Vul maar in. Omdat je op zondag naar de kerk gaat, omdat je rood haar hebt, omdat je een andere huidskleur hebt, of misschien wel zonder reden. Ieder mens is door de Heere geschapen, maar ieder mens is ook een zondaar. Daarom heb je het recht niet om buitengesloten te worden of om buiten te sluiten. Wees geen Haman, die een racist was, maar wees een Hadassah en kom op voor wat recht is.


Wees als Mary Jones

Naam: Mary Jones

Leeftijd: 15 jaar

Woonplaats: Llanfihangel, Noord Wales

Spaarde zes jaar, liep veertig kilometer

Een rondje steppen, een stuk suppen, een sponsorloop. Allerlei manieren om geld op te halen voor een goed doel. Wees eerlijk: zo’n actie is vaak vooral leuk om te doen. Dat je er geld mee inzamelt, is een leuke bijkomstigheid. Neem een plaats in gedachten die veertig kilometer verder ligt. Bedenk dat er geen asfaltwegen zijn en dat je geen schoenen hebt. Is zo’n sponsortocht dan nog wel zo leuk? Mary Jones is een bijzonder meisje. Al op jonge leeftijd is ze heel bewust bezig met de Heere en Zijn Woord. Ze leeft in een tijd dat het niet normaal is voor een jong meisje om een eigen Bijbel te hebben. Sterker nog, er is helemaal geen Bijbel in huis. Alleen op zondag krijgt ze rechtstreeks onderwijs uit de Bijbel. Ze werkt na schooltijd, omdat ze geld wil verdienen om een Bijbel te kopen. Ze spint en weeft voor twee cent per week. Na zes jaar heeft ze genoeg geld gespaard. Ze gaat op weg, de lange veertig kilometer, om een Bijbel te kopen. Groot is haar teleurstelling als na aankomst blijkt dat de Bijbels op zijn. Toch krijgt ze haar Bijbel. Dominee Charles, de Bijbelverkoper, geeft zijn eigen Bijbel aan Mary. Hoe klein was haar wereld. Bij ons liggen meerdere Bijbels in huis en als we een nieuwe willen, dan is dat vaak zo geregeld. We stellen nog eisen aan hoe de Bijbel eruit moet zien ook! Maak je wereld eens kleiner. Wat heb je écht nodig? Wat is écht belangrijk? Wat heb jij over voor Gods Woord? En bovenal: heb je ook zo’n honger naar het Woord? Lees je het dagelijks?


Veilig in Gods hand, Esther en haar volk Dominee B. Labee schreef een boek over Esther

“Het was acht jaar geleden dat we het boek Jong zijn in twee werelden, leven als Daniël en zijn vrienden schreven. Je zou dat boekje kunnen zien als de ‘neerslag’ van een prekenserie in onze eerste gemeente, bijzonder gericht op de jongeren in de gemeente.

Veilig in Gods hand, Esther en haar volk is geschreven in de huidige gemeente die we mogen dienen, opnieuw na een prekenserie. Ook dit boek heeft een spits naar onze jongeren.

Eigenlijk hoop ik dat beide boeken gebruikt mogen worden om te laten zien hoe je in een samenleving – die heeft afgerekend met de levende God – christen kunt zijn. In het Bijbelboek Esther komt de Naam van God niet één keer voor. Alsof het over onze tijd gaat… En dan blijkt dat de Heere naar Zijn trouwverbond en oneindige zondaarsliefde voortgaat met Zijn Kerkvergaderend werk. Het is mijn diepe verlangen dat dit boek gebruikt mag worden om de Heere te gaan zoeken, dienen en vrezen!

Het schrijven gaf veel voldoening omdat meer en meer de vele praktische lijnen naar vandaag op papier kwamen. Zelf hebben we bij het vers voor vers doornemen van het zo bekende Bijbelboek Esther nog duidelijker Gods voorzienige leiding mogen zien. Hij zorgt voor Zijn volk Israël, waaruit de Messias, Jezus Christus, geboren zal worden. Want uiteindelijk gaat het om Déze Koning, Die Zijn kinderen de genadescepter toereikt. In een weg van omkomen mogen zij ontkomen aan Gods rechtvaardig oordeel en door het werk van Gods Geest het leven vinden in de Zaligmaker.”


Doe als Barmhartigheid

Barmhartigheid heeft gemerkt dat haar buurvrouw anders is dan anders. Haar andere buurvrouw, Bang, neemt haar mee om verhaal te gaan halen. Buurvrouw Christinne staat op het punt om op reis te gaan. Ze vertelt dat ze haar man achternagaat naar het Hemelse Land. De buren proberen Christinne tegen te houden, maar Barmhartigheid zegt niet zoveel. Ze vertelt later aan buurvrouw Bang dat ze medelijden heeft met Christinne en dat ze haar wel weg wil brengen, zodat ze niet alleen met haar vier kinderen op reis hoeft. Barmhartigheid voelt zich onrustig. Ze weet, diep vanbinnen, dat ze niet door kan leven zoals ze nu doet. Ze moet een keuze maken. Dit kwam niet van haarzelf, maar van de Heere. Toch blijft ze voorzichtig. Ze wil Christinne een eindje wegbrengen en dan verder zien.

Ze was zo bang dat de poort voor haar niet meer open zou gaan.

Onderweg blijkt dat Barmhartigheid erg onzeker is. Ze wil niet meer terug naar de stad Verderf, maar durft eigenlijk ook niet te vragen of ze bij Christinne mag blijven. Als Christinne haar vertelt dat ze mag blijven en dat ze zelfs een dienstmeisje van Christinne mag worden, blijft Barmhartigheid onzeker. Haar geloof en vertrouwen is nog zo klein. Het is een klein zaadje dat voorzichtig ontkiemt. Er moet goed voor gezorgd worden, het kan zomaar vertrapt worden. Christinne is wat dat betreft een goede tuinman. Als Barmhartigheid moet huilen vanwege alle mensen die achterblijven in de stad Verderf, vertroost Christinne haar met de woorden van de berijmde psalm 126 vers 3. “Die hier bedrukt met tranen zaait, zal juichen als hij vruchten maait.”

Het feit dat Christinne een uitnodiging heeft om op reis te gaan en Barmhartigheid niet, blijft moeilijk voor Barmhartigheid. Ze denkt daardoor steeds dat zij het recht niet heeft om op reis te gaan. Bij het poortje blijkt dit weer opnieuw. Als Christinne door het poortje gaat, blijft Barmhartigheid buiten staan. Tot ze uit wanhoop op de deur begint te bonzen en als het poortje dan toch opengaat, valt ze flauw, zo bang was ze, dat de poort voor haar niet meer open zou gaan. Samen vervolgen ze de reis. Barmhartigheid blijft onzeker, maar wordt ook sterker. Doe als Barmhartigheid. Zoek iemand die je kan leiden en troosten. Bid of de Heere iemand op je weg brengt. Doe als Barmhartigheid, luister naar de Heere en klop op het poortje.

Leestip:

De Christinnereis, A.C.H. van Vuuren


Leestip:

Veilig in Gods hand, Ds. Labee €14,90 - uitgeverij Den Hertog

De jonge Jodin Esther wordt koning in aan het hof van Susan. In een heidense cultuur komt ze uit voor haar geloof. Het leven van Esther en haar volk wordt in dit boek dicht bij de lezer gebracht. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met gespreksvragen.


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

ʾ Lees artikel 13 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Kan jij dit oprecht belijden?

ʾ Wat leer jij van Esther, Mary Jones en Barmhartigheid?

ʾ Probeer voorbeelden te bedenken uit je leven waarin je hebt ervaren dat de Heere je leven geleid heeft.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 april 2021

Daniel | 36 Pagina's

Drie meisjes, drie voorbeelden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 april 2021

Daniel | 36 Pagina's