Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De deugden van God opluisteren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De deugden van God opluisteren

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De goedertierenheid en waarheid zullen elkander ontmoeten, de gerechtigheid en vrede zullen elkander kussen (Psalm 85:11).

Midden in de preek zegt de dominee: “Gemeente, Christus is gekomen om de deugden Gods op te luisteren”. Wat bedoelt de dominee daarmee? Wat zijn deugden en wat betekent het woord ‘opluisteren’?

Komt het uit de Bijbel?

De uitdrukking ‘de deugden van God opluisteren’ komt niet in de Bijbel voor. Het woord ‘deugden’ komt slechts één keer in de Bijbel voor. Petrus schrijft: opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht (1 Petr. 2:9) Het enkelvoud ‘deugd’ komt drie keer in de Bijbel voor. Het woord ‘opluisteren’ komt in de Bijbel niet voor. Toch, als je Psalm 85 vers 11 goed leest, zie je dat de deugden van God in het werk van Christus opnieuw gaan schitteren. Oftewel: ze worden opgeluisterd.

Wat betekent het?

Het woord ‘opluisteren’ betekent letterlijk: ‘glans geven’. Je zou het eenvoudig kunnen vertalen met ‘schitteren’. Het woord ‘deugden’ is een heel oud woord dat ‘eigenschappen’ betekent.

God bestaat in eigenschappen. Zo is God bijvoorbeeld: heilig, rechtvaardig, genadig, goed, almachtig en barmhartig. Letterlijk betekent de uitdrukking ‘de deugden van God opluisteren’ dat de eigenschappen van God door het werk van Christus in mensen weer gaan schitteren.

Wat is de boodschap voor jou?

Toen de Heere Adam maakte, gaf Hij Adam Zijn eigenschappen mee. Als God Adam zag, zag Hij Zichzelf in de mens terug. Wat heerlijk was Adam. Hij was heilig, Adam deed geen zonden. Adam was ook rechtvaardig; hij leefde in vrede met God. Hij hoefde zich niet te schamen tegenover de Heere. Er was een goede verhouding tussen hem en God. Wat heeft de Heere ons toch goed en heerlijk gemaakt. We droegen het beeld van God.

Droegen, omdat jij en ik weten dat we dit beeld niet meer hebben. Toen Adam in zonde viel, verloren wij dit prachtige beeld en vanaf dat moment lijken we niet meer op de Heere. Zijn beeld zijn we kwijt. Dat heeft gevolgen voor ons. Wij leven in oorlog met God. Zoals we geboren worden, kunnen we de Heere niet meer onder ogen komen. Waar we als mensen schitterden vanwege het beeld van God, zien we er vanaf de zondeval niet anders uit dan vuile en verloren zondaren. Als God ons ziet, ziet Hij mensen die Zijn heerlijke eigenschappen vervuild hebben. Het is alsof er een diamant in de modderplas ligt. Niet meer zo mooi en goed als het zou moeten zijn.

Kan het nog hersteld worden? Ja dat kan. Christus is gekomen en heeft Zich als God en Mens ondergedompeld in de modder van de zonde. En omdat Hij als Mens rechtvaardig en heilig was, heeft Hij al die eigenschappen weer doen schitteren. Zondaren die door Zijn bloed worden schoongewassen, gaan stralen en schitteren als de zon. Zo worden de eigenschappen van God weer ‘opgeluisterd’. Ze gaan weer glanzen.

Ja, dan begrijp je wel dat David zingt:

“Gelijk een duif door ’t zilverwit, en ’t goud dat op haar veed’ren zit, Bij het licht der zonnestralen, ver boven and’re voog’len pronkt, Zult gij, door ’t Goddelijk oog belonkt, Weer met uw schoonheid pralen” (Psalm 68 vers 7).


Regelmatig klinken in preken vertrouwde woorden en zinsneden. Sommige kun je wel dromen. Ze zijn zo bekend, maar weet je ook echt wat ze betekenen? In deze rubriek behandelen we elke keer een uitdrukking die regelmatig in preken terugkomt. Je kunt ons mailen naar danielredactie@jbgg.nl als je een uitdrukking hebt die je graag in deze rubriek behandeld wilt zien.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 april 2021

Daniel | 36 Pagina's

De deugden van God opluisteren

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 april 2021

Daniel | 36 Pagina's