Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ik ben de Waarheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ik ben de Waarheid

Ik ben de Waarheid (Johannes 14:6).

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

We zullen ons allemaal weleens afvragen wat waarheid is. Zeker in onze tijd met allerlei nepnieuws. Kunnen we iemand op zijn woord vertrouwen of kom ik met hem of haar bedrogen uit? Waarom stellen wij zulke vragen? Omdat we leven in een wereld vol van leugen en bedrog. Heb je je weleens afgevraagd hoe dat komt? Omdat wij in het paradijs de satan, de vader van alle leugens, geloofd hebben; op zijn twijfel zaaiende woorden zijn ingegaan. Hij zei: Is het ook dat God gezegd heeft, gijlieden zult niet eten van allen boom dezes hofs? Wij hebben geluisterd naar zijn leugenachtige woorden, toen hij zei: Gijlieden zult den dood niet sterven, gij zult als God wezen.

Wij zijn door onze zonde leugenachtige mensen geworden. En al kunnen we in ons dagelijks leven heel betrouwbaar lijken voor anderen, op de bodem van ons hart ligt de leugen. Heb je dat al eens gezien bij het licht van Gods Woord en Gods Geest toen de Heere sprak: Wandel voor Mijn Aangezicht en wees oprecht? Misschien heb je de Heere al vele keren beloofd dat het anders zal worden in je leven. Ik zal breken met de zonden en ik zal U in waarheid en oprechtheid dienen. Maar telkens moest je weer voor de Heere belijden: “Ik heb mijn belofte gebroken, het is niet waar in mijn leven”. En God zoekt naar waarheid in ons binnenste! Dan blijft er niets over dan schuld voor de Heere. Dan zullen deze vragen bij je klemmen: Hoe kan God, Die de Waarheid liefheeft, met mij die de leugen liefheeft, omgang hebben? Hoe zal het dan ooit goed komen tussen mij, schuldige zondaar, en een heilige en rechtvaardige God?

Daar geeft Jezus antwoord op: Ik ben de Waarheid. Alleen door een waar geloof in Jezus als de Waarheid kunnen wij voor God bestaan. Kanttekening 12 zegt over Jezus als de Waarheid “omdat al de beloften Gods en de schaduwen van het Ouden Testament, die den weg tot de zaligheid afbeeldden, in Hem vervuld zijn”. Als we het moeten samenvatten; alles wat God in het Oude Testament belooft, is uitgekomen. De moederbelofte is waar geworden op Golgotha waar Jezus als de Waarheid de kop van de leugenaar vermorzeld heeft. En als Jezus hier zegt: Ik ben de Waarheid staat dat in direct verband met komen tot de Vader. Hij zegt immers: Ik ben de Weg. De ware Weg terug tot God. Ik ben niet alleen in de wereld gekomen om van de waarheid te getuigen; Ik ben de Waarheid Zelf. Met Mij kom je, in tegenstelling tot alle mensen, nooit bedrogen uit! Er is er maar Eén Die betrouwbaar is en dat is God Zelf. Ik en de Vader zijn één, zegt Jezus. Daarom kan Jezus met recht zeggen: Ik ben de Waarheid. Hoe leer je Jezus als de Waarheid kennen? Door het Woord der Waarheid, dat is de Bijbel en de werking van de Heilige Geest. In de Bijbel lezen we dat dit een getrouw (betrouwbaar) Woord is en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben. Heb je al door genade met je hart mogen zeggen dat dat waar is en dat Jezus de Waarheid is, ook voor jou? Want ik heb het zelf uit Zijn mond gehoord; van Jezus, Die vol is van genade en waarheid.


Waar kun je om bidden?

Wat leert dit over de Heere?

Wat is de boodschap voor jou?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 mei 2021

Daniel | 36 Pagina's

Ik ben de Waarheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 mei 2021

Daniel | 36 Pagina's