Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een verbeurde zegen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een verbeurde zegen

Wat betekent...

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik ben niet waardig dat Gij onder mijn dak zoudt inkomen (Lukas 7:6) “Dan vragen we de Heere om een verbeurde, doch onmisbare zegen over ons samenzijn.” Misschien hoor jij dit ook weleens in de kerk voor het grote gebed. Wat bedoelt de dominee of de ouderling met een verbeurde zegen?

Komt het uit de Bijbel?

In de Bijbel kom je deze uitdrukking niet letterlijk tegen. Wel lees je over mensen die om een verbeurde zegen bidden, hoewel ze dit woord niet gebruiken. Het woord ‘verbeurd’ komt uit de rechtspraak en wordt gebruikt bij eigendommen. Als iets van jou ‘verbeurd wordt verklaard’, ben je het kwijt en is het verloren. Dit kan een rechter als straf opleggen. Je verdient het niet langer meer om eigenaar van die spullen te zijn. In de Bijbel lezen we over een zoon die het niet verdient om nog langer zoon genoemd te worden. We lezen ervan in Lukas 15 vers 19: En ik ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden; maak mij als één van Uw huurlingen.

Wat betekent het?

Een verbeurde zegen is een zegen die je niet verdiend hebt, maar die je wel nodig hebt. De jongste zoon had afscheid genomen van zijn vader en was er op uitgetrokken met een zak geld. Hij leefde alle dagen vrolijk en prachtig, totdat het geld op was en er ook nog een hongersnood uitbrak. Hij begon gebrek te lijden (vers 14). Teruggaan naar zijn vader deed hij niet. Hij at liever varkensvoer. En niemand gaf hem dien (vers 16). Wat denk je, is dat al geen zegen? Als iemand hem eten had gegeven, was hij nooit teruggegaan naar huis. En tot zichzelf gekomen zijnde (vers 17). Hij komt tot bekering. Dan kan hij niet langer in dat land blijven. Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan, en ik zal tot hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en voor u (vers 18). Hij krijgt verdriet over zijn zonden. De Heilige Geest geeft hem zondekennis. Maar ook liefde, want ondertussen heeft hij het wel over ‘mijn vader’. Hieruit kun je opmaken dat hij zijn vader liefhad. Hij gaat vragen om een verbeurde zegen. Hij is het niet meer waard om de naam van ‘zoon’ te dagen, maar mag hij dan ‘huurling’ heten? Als hij maar in de buurt van zijn vader kan zijn, want die ziet hij zo graag.

Wat is de boodschap voor jou?

Wij hebben God ook verlaten en hebben de zegen van God zo nodig. Die zegen heb je nodig als je uit de Bijbel leest. Als je naar een preek luistert of als je je dagboek leest. Jacob zegt: Ik laat U niet gaan, tenzij Gij mij zegent (Gen. 32:26). Hij verlangde dat het goed was tussen God en hem. Dat zijn schuld vergeven was. Dat er niets meer tussen hem en God in zou staan. Ook de verloren zoon verlangt deze zegen. Jij ook? Voel je dat je zonder die zegen niet écht gelukkig kan zijn? Deze zegen hebben wij niet verdiend. Die is verbeurd verklaard. Die zijn we kwijt. Zie je dat nog niet? Bid om Gods Geest. Hij kan je het gebed leren om een verbeurde zegen. En… bij Hem is meer dan één zegen te krijgen!


Regelmatig klinken in preken vertrouwde woorden en zinsneden. Sommige kun je wel dromen. Ze zijn zo bekend, maar weet je ook echt wat ze betekenen? In deze rubriek behandelen we elke keer een uitdrukking die regelmatig in preken terugkomt. Je kunt ons mailen naar danielredactie@jbgg.nl als je een uitdrukking hebt die je graag in deze rubriek uitgelegd wilt zien.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 mei 2021

Daniel | 36 Pagina's

Een verbeurde zegen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 mei 2021

Daniel | 36 Pagina's