Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Les van een leerling

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Les van een leerling

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het idee van onderwijs is dat de docent de leerling iets leert. Mijn ervaring is dat het omgekeerde ook waar is. In de afgelopen jaren heb ik waarschijnlijk meer van leerlingen geleerd dan zij van mij.

Tijdens een taai uur Nederlands vliegt er een minder fraai woord door het lokaal. Ik trek mijn linker wenkbrauw op en maak de leerlingen duidelijk dat ik zulke taal niet meer wil horen. En ineens is een andere leerling het zat. Met felheid begint ze uit te varen: “Maar mevrouw, ik ben er echt even helemaal klaar mee!” Ze gaat rechtop zitten. “Zegt u nou zelf nooit een keer zo’n woord? Al die docenten zitten altijd maar tegen ons te zeuren…” Ze rolt met haar ogen, trekt daarna haar schouders chagrijnig op en draait zich alweer om naar haar achterbuurvrouw. De rest van de klas kijkt me verwachtingsvol aan. De vraag blijft in het lokaal bungelen.

In de afgelopen jaren heb ik waarschijnlijk meer van leerlingen geleerd dan zij van mij.

Met alle theorieën over ‘leerlingen vormen’ en ‘een voorbeeldfiguur-zijn’ heb ik nog niet direct een antwoord voor deze leerling. In haar frustratie vraagt ze van mij eigenlijk maar één ding: ‘Wees eerlijk!’ “Ehm…,” begin ik, “ja, ik zeg ook wel eens zo’n woord.” Ik denk razendsnel na over een voorbeeld. “Vaker dan me lief is eigenlijk. Laatst nog toen ik m’n teen stootte, kwam er een woord uit waar ik jou heel kwaad om zou aankijken als je dat zou zeggen.” Om die teen kan ze een beetje lachen, maar de frustratie is nog niet helemaal uit haar stem verdwenen. “Ik vind het zo vermoeiend dat al die leraren maar een beetje doen alsof ze heiligen zijn. Net alsof zij alles maar goed doen en wij alles fout.” En dan wat zachter: “Op zich wel relaxed dat u het gewoon toegeeft...”

Na schooltijd denk ik nog even na over het voorval. Met regelmaat is mijn reactie op leerlingen te driftig. Ooit werd ik boos op een leerling omdat hij oneerbiedig was. Kun je je nog zo’n voorbeeldige docent voelen, ik weet weer precies dat ik geen ‘heilige’ ben. Soms heb je even een leerling nodig die je daarop wijst.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 mei 2021

Daniel | 36 Pagina's

Les van een leerling

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 mei 2021

Daniel | 36 Pagina's