Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van vraag naar antwoord

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van vraag naar antwoord

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hij koos voor een schoolopdracht één van de moeilijkste Engelse boeken “om stoer te doen”. Door dit boek kwam Thymen van Scheppingen (23) in aanraking met het christelijke geloof. Het zette hem aan het denken. Op een frisse avond in maart gaat Thymen in gesprek met Erik Boogaard. Erik woonde jarenlang met zijn gezin in China en werkt nu, vanuit Nederland, nog steeds voor dit land. “Zal ik een vraag pakken?”, stelt Thymen voor. Hij pakt de pot en grabbelt de eerste vraag tevoorschijn.

Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen jullie?

Erik: “We hebben gedeelde interesses, bijvoorbeeld de politiek en theologische onderwerpen. En we spreken allebei graag Engels. Als je even niet op een Nederlands woord komt, is het makkelijk om dit in het Engels te zeggen.”

Thymen: “We werken allebei in de ICT.”

Erik: “Ik ben op zo’n honderd meter afstand van onze kerk opgegroeid en heel mijn leven naar de kerk gegaan.”

Thymen: “Bij mij was dat anders. Ik ging alleen met kerst en pasen naar de kerk. Op mijn achtiende moest ik een Engels boek lezen voor school. Ik koos een fictief boek; van een Ierse schrijver. Er stond een stukje in over een preek. Daar schrok ik van: als het waar is wat er in deze indringende preek staat, dan wil ik niet in vijandschap met die God sterven! Toen begon mijn zoektocht naar het geloof. Ik kreeg een Bijbel en bezocht allerlei kerken. Bij sommige kerken miste ik diepgang. Ik wilde meer uitleg over de Bijbel en vond het belangrijk om over de noodzaak van bekering te horen. Toen kwam ik bij de Gereformeerde Gemeenten. Daar gaat het niet over de alledaagse dingen, maar over hoe je behouden kan worden. Ik voel me thuis bij deze kerk. Ik kan woorden goed begrijpen, maar sommige uitdrukkingen vind ik lastig. Bijvoorbeeld de uitdrukking: ‘zien is nog geen hebben’. De tale Kanaäns noemen ze dat, toch? Die taal spreek ik niet. Dat is anders als je ermee bent opgegroeid, denk ik.” Erik: “Ik herken het wel. Toen we na vijftien jaar vanuit China terug in Nederland kwamen, luisterden we op een andere manier naar deze woorden. Het is voor ons belangrijk of de uitdrukkingen ook in de Bijbel voorkomen.”

Welk Bijbelgedeelte spreekt jou aan?

Thymen: “Ik luisterde een preek over Psalm 88 en herkende mezelf daarin. Dat vond ik een bijzondere ervaring. Het is een droevige psalm. De schrijver zit in de put, maar hij brengt het op de juiste plek. Het helpt mij om te zien dat Bijbelschrijvers het ook niet altijd makkelijk hadden.”

Erik: “Ken je ook tegenslagen in je leven?”

Thymen: “Niet zozeer tegenslagen, maar ik heb wel vragen. Weet God wel van me af? Soms begrijp ik dingen niet of zijn er twijfels. Het is dan fijn om in de Bijbel dezelfde vragen te lezen. Het geeft mij het gevoel dat mijn geval niet onbekend is. Eerder twijfelde ik of de Bijbel wel waarheid was. Vanuit Jesaja 53 kreeg ik antwoorden. De profetieën over het lijden en sterven van de Heere Jezus zijn honderden jaren later uitgekomen… Dat was voor mij het bewijs!

En welk gedeelte spreekt u aan?”

Erik: “Dat is een tekst die mij zekerheid heeft mogen geven. Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb. De Heere heeft me uit het huis van de slavernij, de zonden, gehaald. De brieven van Paulus spreken mij ook aan. Paulus legt duidelijk uit wat het geloof is. De brieven beschrijven de identiteit van een christen. Soms staat er een moeilijke tekst tussen. Als je ermee hebt geworsteld en je leert het te begrijpen, valt er veel open.”

Thymen: “Wat bedoelt u met die worsteling?”

Erik: “Dat je de tekst én de brief helemaal uitpluist, zodat je snapt wat de tekst in de context betekent. Je moet leren aanvoelen en begrijpen wat de gedachtegang van Paulus is. Die gedachtegang is voor ons een voorbeeld.”

Welk beeld van de wapenuitrusting uit Éfeze spreekt jullie aan?

Thymen: “Het zwaard. De Bijbel is het zwaard om tegen verzoekingen en ongeloof te strijden. Als je twijfelt of vragen hebt, kan je teksten zoeken die je vragen kunnen beantwoorden.”

Erik:En de voeten geschoeid hebbende met bereidheid van het Evangelie des vredes. Als je overtuigd bent van de waarheid en je beseft dat alle mensen de Heere Jezus nodig hebben, dan gaat je hart naar hen uit. Je wilt iedereen het Evangelie brengen. Er is geen vrede zonder Christus. Dat mag niet bij onszelf blijven.”

Thymen: “Als je de liefde tot de Heere hebt, wil je dat niet voor jezelf houden. Het kan voor álle mensen, het is nog niet te laat. Zelfs in het laatste Bijbelboek staat dat er genade te vinden is.”

Erik: “Ja, de Heere Jezus heeft Zijn liefde voor zondaren bewezen aan het kruis! Wat moet Hij nog meer doen om Zijn liefde te bewijzen?”


De gesprekspot zit vol met vragen. Vragen over het dagelijks leven. Voor deze serie gaan we als redactie het land door met de gesprekspot. We gaan om tafel met een jongere en een oudere. Ze pakken om de beurt een vraag uit de pot en beantwoorden die.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 mei 2021

Daniel | 36 Pagina's

Van vraag naar antwoord

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 mei 2021

Daniel | 36 Pagina's