Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ons dagelijks brood

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ons dagelijks brood

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Papa heeft zojuist gebeden: “Geef ons heden ons dagelijks brood…” In gedachten zeg je de woorden mee, tot het einde. Je kleine zusje zit in haar kinderstoel. Nu is het haar beurt. Mama pakt haar handjes en zegt het voor: “Heere, zegen dit eten, om Jezus’ wil, amen”. “Amen!”, roept ze blij. Wat een mooi moment!

1 Zo ging het ook bij jou, toen je zo klein was. Papa en mama hebben je al heel jong leren bidden. Bidden vóór het eten, danken na het eten.

Wat bidden jullie als je gaat eten?

Waarom is het belangrijk dat we bidden en danken bij het eten?

2 De Heere heeft de hemel en de aarde geschapen. Na zes dagen was het af.

Schrijf eens mooi op wat in Genesis 1 vers 31a staat:

3 De bomen dragen vruchten, het kruid geeft zaad. Er is voedsel voor mens en dier. Alles is goed.

Dan eet Adam van de verboden vrucht… Nee, niet uit honger… Er was meer dan genoeg! Maar uit ongehoorzaamheid. Want hij weet dat de Heere het verboden heeft. In Genesis 3 vers 17 spreekt God de vloek uit over de aarde. Als straf op de zonde. Zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.

Wat betekent het woord ‘smart’?

4 Een vervloekte aarde, eten met smart… Zal er nog wel voedsel zijn? De mens heeft het niet verdiend… Heb je zó weleens naar je bord gekeken? Wat een wonder Heere, dat U nog zó voor mij zorgt. Adam en Eva moeten uit het paradijs. De opdracht om de aarde te bebouwen en te bewaren blijft, al zal het nu zwaar werk zijn. Maar juist dat werk wil de Heere onverdiend zegenen. Lees Deuteronomium 28 vers 1 tot 12. Mozes zegt tegen het volk Israël dat de Heere Zijn zegen zal geven als ze Hem zullen gehoorzamen. In welke verzen gaat het over de zegen van genoeg voedsel? Ken je iemand uit de Bijbel die deze zegen kreeg? Vers 15 begint met het woordje ‘daarentegen’, wat betekent dat? Lees maar een stukje verder, wat zegt Mozes hier? Weet je een voorbeeld uit de Bijbel bij wie dit gebeurde?

Nu gaan we naar het Nieuwe Testament.

5 De Heere Jezus leert ons hier een aantal belangrijk dingen. In Lukas 4 lees je dat de duivel de Heere Jezus verzoekt. Hij zegt dat Hij van de stenen brood moet maken. Maar de Heere Jezus doet het niet.

Welk antwoord (vers 4) geeft Hij aan de duivel? Wat bedoelt de Heere Jezus daarmee?

6 In Johannes 6 zijn er veel mensen bij de Heere Jezus. Ze hebben gegeten van de vijf broden en twee vissen. Wat een groot wonder! Ze willen Hem wel koning maken. Maar dan vertelt de Heere Jezus waarvoor Hij op de aarde is gekomen.

Lees vers 35. Hoe noemt de Heere Jezus Zichzelf? Probeer eens in eigen woorden te zeggen wat dat betekent.

7 In Matthéüs 6 leert de Heere Jezus Zijn discipelen bidden. In vers 9 tot 13 vind je het ’Onze Vader’. Je kent het vast wel! In dat gebed wordt ook gebeden om ons dagelijks brood. Om alles wat we nodig hebben in het tijdelijke leven. Dat wil de Heere uit genade geven!

Schrijf dit gebed met mooie letters in de lege broodplank. Je kunt hiervoor het voorbeeld gebruiken, maar je mag het ook zelf verzinnen.


“Geef ons heden ons dagelijks brood…” Wij hebben nog véél meer dan brood. Wat een overvloed is er, elke dag! Je weet ook dat het op andere delen van deze wereld anders is. Er is hongersnood, tekort aan voedsel en schoon drinkwater. Denk je daar weleens aan? Als je bidt. Of als je misschien niet zo tevreden bent, met wat je hebt. Vaak wordt er geld opgehaald om te helpen. Een actie op jouw school of in je buurt. Doe je dan ook je best?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 mei 2021

Daniel | 36 Pagina's

Ons dagelijks brood

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 mei 2021

Daniel | 36 Pagina's