Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een wenk van Gods alvermogen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een wenk van Gods alvermogen

Want Hij Spreekt, En Het Is Er; Hij Gebiedt, En Het Staat Er (Psalm 33:9).

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Van onze kant is zalig worden onmogelijk. Anderzijds is het maar een wenk van Gods alvermogen.” Misschien hoor je het je dominee wel eens zo zeggen. Wat betekent ‘een wenk van Gods alvermogen’?

Komt het uit de Bijbel?

Als uitdrukking kom je dit niet tegen in de Bijbel. Zelfs het woord ‘alvermogen’ staat niet in de Bijbel. Het woord ‘wenken’ wel, als bijvoorbeeld de buren van Zacharias hem wenken om naar hen toe te komen. Wij kennen dit gebaar ook wel. ‘Alvermogen’ betekent almacht. Gods alvermogen wijst er op dat God alles kan. Hij spreekt, en het is er; Hij gebiedt, en het staat er. De Bijbel staat vol over deze almacht.

Wat betekent het?

‘Een wenk van Gods alvermogen’ betekent dat God zo machtig is dat Hij maar hoeft te wenken en wat Hij wil, gebeurt! Dat is voluit Bijbels. Je leest hiervan in Genesis 1 vers 3: God zeide: Daar zij licht! En daar werd licht. In de eeuwigheid voor de schepping was er niets. Maar Gods sprak. Hij gebruikte maar één woord en het gebeurde! In Romeinen 4 vers 17 staat dat God de dingen roept die er niet zijn, alsof zij waren. Dit betekent dat God alles kan. Zijn almacht is een deugd van Hem. Een deugd is een eigenschap. God is almachtig. Wat zie je dit nu in de lentetijd op een bijzondere manier in de bloesems en de jonge dieren! Een wenk van Gods alvermogen heeft te maken met een klein meisje dat over haar vader zegt: “Mijn vader kan alles”. Gods kinderen mogen zeggen én geloven: God kan alles!

Wat is de boodschap voor jou?

Even terug naar de uitspraak van de dominee aan het begin van dit artikel. Zalig worden is nodig. Dit betekent dat je wederom geboren wordt en in Christus mag gaan geloven. Dat is genade! Van onze kant is dit onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk. Zoals God sprak en het licht werd op de eerste dag van de schepping, zo kan God ook in jouw hart spreken. Er zij licht, en dan wordt het licht. Dat doet Gods Geest! Als de Heilige Geest in je hart werkt, ga je zien dat je onrein bent. Je hart is vuil door de zonde. Je ziet uit naar reiniging. Maar hoe moet dit? Zelf krijg je het niet voor elkaar. Als je dan hoort dat het maar een wenk is van Gods alvermogen om je hart te reinigen, dan kan het omdat God almachtig is. Voor je gevoel moet er misschien heel wat gebeuren om bekeerd te worden. Sommige mensen moeten soms nare dingen meemaken. Voor de stokbewaarder was er een aardbeving nodig, zodat hij naar God ging vragen. Lydia kreeg een nieuw hart toen ze stil zat te luisteren naar de preek van Paulus. In de Bijbel staat dat haar hart werd geopend. Ook Timótheüs werd al heel jong tot God bekeerd toen hij de preek van Paulus hoorde. Voor God is het maar een wenk van Zijn alvermogen. Geloof je dat? Verlang je naar één wenk, één woord uit Zijn mond? De melaatse man in Markus 1 vers 40 had ook zo’n verlangen. Hij zei: Indien Gij wilt, Gij kunt mij reinigen. Hij geloofde dat Jezus dat doen kon, maar zou Hij het ook willen? Is dat ook jouw vraag omdat je ervaart dat je dit niet verdient? Luister dan naar het antwoord van de Heere Jezus aan de melaatse man: Ik wil, word gereinigd! Dani Rosbe


Regelmatig klinken in preken vertrouwde woorden en zinsneden. Sommige kun je wel dromen. Ze zijn zo bekend, maar weet je ook echt wat ze betekenen? In deze rubriek behandelen we elke keer een uitdrukking die regelmatig in preken terugkomt. Je kunt ons mailen naar danielredactie@jbgg.nl als je een uitdrukking hebt die je graag in deze rubriek uitgelegd wilt zien.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 juni 2021

Daniel | 36 Pagina's

Een wenk van Gods alvermogen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 juni 2021

Daniel | 36 Pagina's