Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verloren gaan onder het heilig recht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verloren gaan onder het heilig recht

Wat betekent... #12

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En wij toch rechtvaardiglijk, want wij ontvangen straf waardig hetgeen wij gedaan hebben; maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan. En hij zeide tot Jezus: Heere, gedenk mijner als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn (Matth. 23:40-41).

Wanneer Erik huisbezoek krijgt, wordt hem een aantal vragen gesteld. Zelf heeft hij ook nog een vraag aan één van de ouderlingen. Hij hoorde pas een uitspraak van de dominee, die hij niet helemaal begreep. De dominee vroeg aan de gemeente of ze al ‘verloren gegaan was onder het heilig recht’. Erik kijkt zijn ouders en de ouderling vragend aan. Wat bedoelde de dominee hiermee?

Komt het uit de Bijbel?

De woorden ‘heilig, recht en verloren’ komen allemaal voor in de Bijbel. Denk maar aan Psalm 145. De Heere is rechtvaardig in al Zijn wegen. Of: Psalm 77: Uw weg is in het heiligdom. God is heilig en rechtvaardig, Hij moet de zondaar buiten Christus, straffen. De volledige uitdrukking komt echter niet de Bijbel voor.

Wat betekent het?

De uitdrukking ‘verloren gaan onder het heilig recht’, heeft in de tijd verschillende interpretaties gekregen. De uitdrukking betekent dat als God je ogen opent voor wie je bent in Zijn ogen, en tegenover Zijn heiligheid, je het waard wordt dat Hij je voor eens en voor altijd verloren laat gaan. Gods wet zegt: ‘Zo vraag ik jou terug’, Gods recht zegt: ‘Zo zie je er uit’. Je wordt helwaardig, maar… niet hel-wensend.

Dat is een belangrijk verschil. Als je te maken krijgt met Gods wet en Zijn gerechtigheid voel je dat God het niet verkeerd doet als Hij je voor altijd verloren laat gaan. En toch, door de liefde in het hart tot Hem, wil je nooit meer bij Hem vandaan zijn. Snap je?

Wat is de boodschap voor jou?

Kijk goed naar het gedeelte van de moordenaar aan het kruis. Er is iets gebeurd in zijn hart. In korte tijd heeft hij zichzelf leren kennen in het licht van de Man naast hem. Juist het zien van Christus laat de moordenaar zien wie hij is.

Hij wordt het waard dat hij door God rechtvaardig gestraft wordt. Hij zegt eigenlijk: “Amen, Heere, ik heb het he-le-maal verdiend!”

Maar daar houdt het niet op. Meteen erachter aan grijpt hij naar de barmhartigheid en liefde van Christus: Gedenk mijner.

Op Golgotha is het Lam geslacht. De Heere Jezus is gestraft en Hij heeft daarmee de gerechtigheid terugverdiend. Omdat Hij is gebroken en geofferd, hoeven Zijn kinderen niet nog eens verloren te gaan. De moordenaar mag vrijuit gaan, omdat de Middelaar is gestraft.

Als je jezelf hebt leren kennen als iemand die de straf op de zonden heeft verdiend, krijgt Jezus waarde. En dat niet één keer, maar steeds opnieuw.

Eens in zijn kamer jubelde Maarten Luther het uit: “Heere Jezus, U mijn zonden en ik Uw gerechtigheid”. Hij ontdekte dat Gods recht een gevende gerechtigheid is. God eist een heilig leven, zonder zonden, en tegelijkertijd geeft Hij het leven. Het leven van Zijn Zoon geeft Hij aan zondaren die door de Heilige Geest in de wet gezien hebben, dat zij aan de eis van God nooit meer kunnen voldoen. Verloren gaan betekent alles uit handen geven. Heel eenvoudig betekent de uitdrukking dus: dat je met lege handen tegenover een rechtvaardige God staat, Die volle handen eist. “Heere, ik heb niets”, zeg je dan.

“Maar, Ik heb alles”, zegt Christus dan. “En al het Mijne is het uwe. Uw vrucht wordt uit Mij gevonden.” Ken je dat?


Regelmatig klinken in preken vertrouwde woorden en zinsneden. Sommige kun je wel dromen. Ze zijn zo bekend, maar weet je ook echt wat ze betekenen? In deze rubriek behandelen we elke keer een uitdrukking die regelmatig in preken terugkomt. Je kunt ons mailen naar danielredactie@jbgg.nl als je een uitdrukking hebt die je graag in deze rubriek uitgelegd wilt zien.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 juni 2021

Daniel | 36 Pagina's

Verloren gaan onder het heilig recht

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 juni 2021

Daniel | 36 Pagina's