Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Eigenwillige godsdienst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Eigenwillige godsdienst

Wat Betekent...

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Daarom hield de koning een raad, en maakte twee gouden kalveren (…) En deze zaak werd tot zonde, want het volk ging heen voor het ene, tot Dan toe (1 Koningen 12:28-30).

Als groep bezochten we ten noorden van Israël de resten van de tempel van Jeróbeam te Dan. Via een opgraving was het fundament te zien. “Kijk”, zei de predikant, “Deze stenen vertellen ons het verhaal van eigenwillige godsdienst.” Je hoort deze uitdrukking soms ook in de kerk. “God haat eigenwillige godsdienst.” Wat is dat voor godsdienst? En wat betekent het?

Komt het uit de Bijbel?

Deze uitdrukking staat één keer in de Bijbel. In Kolossenzen 2 vers 23 lezen we: Dewelke wel hebben een schijnrede van wijsheid in eigenwillige godsdienst en nederigheid. In de kanttekening bij deze tekst staat: “Dat is zulke godsdienst die mensen zich vanzelf opleggen alsof zij meer wilden doen dan God van hen eist”.

Wat betekent het?

Het is dus een godsdienst die gebaseerd is op eigen wijsheid en eigen wil. Die godsdienst noemt God zonde. Jeróbeam, de koning van Israël viel in deze zonde. Jeruzalem was de plaats waar de Heere gediend wilde worden. Daar moest men naar toe voor de grote feesten. Daar werden de offers gebracht. Maar Jeróbeam had andere gedachten. ‘Wacht’, dacht hij, ‘mijn volk hoeft helemaal niet zo’n lange reis te maken naar Jeruzalem. Ze kunnen de Heere hier toch óók dienen!’ Hij liet een tempel bouwen waar zijn volk God kon dienen.

Omdat je God niet kunt zien, wilden ze toch iets tastbaars hebben in die tempel. Daarom liet hij twee gouden kalveren maken. Hij dacht dat het niet zo slecht was, het was immers geen beeld van God Zelf! De Israëlieten bogen zich voor de Heere, zeiden ze, maar zagen ondertussen het gouden kalf. Ze dienden de Heere dus op hun eigen manier. Er wordt gezegd dat het fundament van deze tempel er hetzelfde uitziet als de tempel in Jeruzalem. Misschien hebben ze dezelfde bouwpapieren wel gebruikt. Maar het was eigenwillig en eigenzinnig. God noemt dit zonde! God wil gediend worden op de manier die Hij heeft voorgeschreven.

Wat is de boodschap voor jou?

Als mensen zeggen: “Ik ga niet naar de kerk, ik geloof wel in God en straks ga ik naar de hemel”, is dat een voorbeeld van eigenwillige godsdienst. De Heere zegt dat we juist in de kerk bekeerd kunnen worden. Als jij zegt: “Ik ga twee keer naar de kerk, lees uit mijn Bijbel, maar ik luister en kijk wat ik wil”, is dat ook eigenwillige godsdienst. God zegt in Spreuken 23 vers 26: Mijn zoon, geef Mij uw hart. Dat betekent dat je God dient op zondag en in de week. Dat je Hem zoekt in Zijn Woord en dat je ook in je vrije tijd beseft dat God alwetend is. Ontken je dit, dan dien je een god zonder ogen en oren. Een god die niet alles ziet. Dat is niet de God van de Bijbel. Ook als je zegt: “Ik dien de Heere, ik bid, ik doe mee op catechisatie, ik denk dat God mij daarom wel genade wil geven”, dien je God op je eigen manier. De God van de Bijbel is niet tevreden met alles wat wij doen, maar is alleen tevreden met het volmaakte offer van Zijn Zoon. Daarom kun je niet rusten voor je weet dat Hij ook jouw Borg en Zaligmaker geworden is!


Regelmatig klinken in preken vertrouwde woorden en zinsneden. Sommige kun je wel dromen. Ze zijn zo bekend, maar weet je ook echt wat ze betekenen? In deze rubriek behandelen we elke keer een uitdrukking die regelmatig in preken terugkomt. Je kunt ons mailen naar danielredactie@jbgg.nl als je een uitdrukking hebt die je graag in deze rubriek uitgelegd wilt zien.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 2021

Daniel | 36 Pagina's

Eigenwillige godsdienst

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 2021

Daniel | 36 Pagina's