Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het verhaal van de cover: Harm Corbijn

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het verhaal van de cover: Harm Corbijn

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het thema van deze Daniël is zelfonderzoek. Wat is zelfonderzoek volgens jou? Wat moet je dan doen?

“Bij zelfonderzoek leg je je leven langs de Bijbel. Je denkt bewust na over je zonden en over de verhouding tussen jezelf en de Heere. In het formulier voor het Heilig Avondmaal staat heel duidelijk omschreven wat zelfonderzoek inhoudt. Daar staat dat je bij zelfbeproeving je zonden en vervloeking overdenkt en jezelf voor de Heere verootmoedigt.”

Wat is het doel van zelfonderzoek?

“Dat je beseft dat je zondaar bent voor God en dat je je schuld voor Hem belijdt. Maar uiteindelijk is het echte doel dat je op Christus ziet. Dat je mag weten dat ook jouw zonden om het lijden en sterven van Jezus Christus vergeven zijn.”

Zelfonderzoek wordt vaak gekoppeld aan het Heilig Avondmaal. Waarom wordt juist in de week voor het Heilig Avondmaal nadruk op zelfonderzoek gelegd?

“Zelfonderzoek is mijns inziens echt een wezenlijk onderdeel van de voorbereiding op het Heilig Avondmaal. Je kunt niet zomaar aan het Avondmaal gaan, het is een heilig sacrament waarop je je goed moet voorbereiden. Je moet natuurlijk iedere dag bezig zijn met de vraag of je geborgen bent in het bloed van de Heere Jezus Christus. Maar juist in de week voor het Heilig Avondmaal ligt daar extra nadruk op. Weet je met je hart dat je een zondaar bent, dat Christus betaald heeft voor je schuld en dat je jouw leven in Zijn dienst wilt besteden?”

Hoe leeft het thema zelfonderzoek voor jou persoonlijk? Hoe geef je dat praktisch vorm?

“Als het gaat om stille tijd, het hebben van momenten van inkeer, schiet ik soms echt wel tekort. Je staat niet elke dag heel bewust stil bij de verhouding tussen jezelf en de Heere. Als het heel druk is bijvoorbeeld, dan hebben andere dingen soms toch prioriteit, moet ik tot mijn schaamte zeggen. Maar de momenten van stilte, van gebed en van Bijbellezen zijn voor mij wel belangrijk en horen bij het leven als christen. Je kunt niet zonder.”

Wat leren de momenten van zelfonderzoek en van stille tijd jou?

“Toch wel dat je jezelf ervan bewust bent dat, hoe zondig je ook bent, je iedere keer weer tot de Heere mag komen. God wijst je niet af, maar heet je welkom. Je hoeft niet eerst aan allerlei voorwaarden te voldoen, maar mag ieder moment tot Hem de toevlucht nemen.”

Wat wil je andere jongeren nog mee geven over het doen van zelfonderzoek?

“Geloof kan niet zonder zelfonderzoek. Tegelijkertijd vind je de ware vrede niet door het graven in jezelf. Ware vrede is alleen in God te vinden.”


Naam: Harm Corbijn

Leeftijd: 18

Woonplaats: Bodegraven

Opleiding: werkbouwtuigkunde op het Hoornbeeck College in Rotterdam

Hobby’s: is regelmatig op de orgelbank te vinden, houdt van wandelen en fietsen in de natuur en leest graag boeken waar een beetje actie in zit.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 2021

Daniel | 36 Pagina's

Het verhaal van de cover: Harm Corbijn

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 2021

Daniel | 36 Pagina's