Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tevreden Met Het Lam

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tevreden Met Het Lam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maar Deze, een slachtoffer voor de zonden geofferd hebbende, is in eeuwigheid gezeten aan de rechterhand Gods (Hebreeën 10:12).

De waarde van dit slachtoffer

Dit slachtoffer geldt voor God de Vader in de hemel, zodat alle duivelen moeten zwijgen voor het bloed van Christus. De duivel heeft een afschuw van dit bloed en wordt erdoor verdreven. Christus heeft dit slachtoffer gebracht voor onze zonden. Het geldt, zolang Hij leven zal, en Hij leeft in eeuwigheid; het geldt, zolang God God zal zijn, en God is eeuwig God. Het geldt dus niet alleen in het uur van de dood, maar ook wanneer wij in het graf zijn, want dan waakt Hij over mijn stof en Zijn slachtoffer geldt tot in alle eeuwigheid. Daarom staat er geschreven van degenen die zalig zijn geworden: Zij hebben overwonnen door het bloed van het Lam (Openb. 12:11). En zij zingen voor God en het Lam: Gij hebt ons Gode gekocht met Uw bloed (Openb. 5:9).

Voor wie dit slachtoffer waarde heeft

Wanneer ik nu mijn zonde en schuld op het Lam leg dat God mij laat zien en ik met dit Lam tevreden ben, ben ik dan ook meteen zalig? “Nee”, zegt de duivel, maar God zegt: “Ja!” Zijn dan de zonden van mij weggenomen? God zegt: “Ja, u hebt geen zonden meer, Ik heb ze alle van u weggenomen”.

Geloof en de goede werken

Maar waar blijven de goede werken? De werken moeten immers met het geloof overeenstemmen. Ik lees overal in de Bijbel van geloof, maar daarnaast ook van de werken, die moeten er ook zijn. Dat kan ik toch niet over het hoofd zien! Nu zegt de apostel: Christus is gezeten aan de rechterhand van God. Is hij daar zonder werk of doet Hij iets? Is Hij dood, of geeft Hij u Zijn Heilige Geest?

Toepassing

Hij weet van mijn weg. Hij weet mij te vinden, waar ik terneerlig en tot Hem roep. Houd hieraan vast: Hij is gezeten aan de rechterhand van God. Hij leeft in eeuwigheid. Hij is trouw aan Zijn Woord en werk. Hij weet door Zijn Heilige Geest de Zijnen alles wel te geven wat zij nodig hebben. Hij is de echte Diakonus, de echte Armenverzorger.


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

ʾ Welke waarde heeft het offer van de Heere Jezus voor jou?

ʾ Ken jij het geloofsgeheim van je zonden en schuld op het Lam leggen?

ʾ Ken jij het verschil tussen een God die alles geeft wat je nodig hebt in plaats van een God die alles geeft wat jij graag wilt?


Dit is een bewerking door Gerben van der Wulp van de meditatie van 1 september uit het Bijbels dagboek: Dagelijks in de tempel, 1899 door dr. H.F. Kohlbrugge.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juli 2021

Daniel | 36 Pagina's

Tevreden Met Het Lam

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juli 2021

Daniel | 36 Pagina's