Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In de toorn gedenk des ontfermens

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In de toorn gedenk des ontfermens

Wat Betekent...

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

HEERE, als ik Uw rede gehoord heb, heb ik gevreesd; Uw werk, o, HEERE, behoud dat in het leven in het midden der jaren maak het bekend in het midden der jaren; in de toorn gedenk des ontfermens (Hab. 3:2).

Isabella kijkt naar de student op de kansel. Wat bedoelde hij net met die woorden die haar opa aan tafel ook wel eens bidt? “Heere, gedenk, in de toorn des ontfermens?”

Komt het uit de Bijbel?

Jazeker. Je leest het in het Bijbelboek Hábakuk. Daar bidt de profeet Hábakuk tot de Heere en gebruikt deze bekende woorden.

Wat betekent het?

Het woord ‘toorn’ is meer dan alleen ‘boosheid’, zoals het vaak vertaald wordt. Het houdt nog meer in. Toorn is ook een Goddelijke eigenschap, één van Zijn deugden. Je zou kunnen zeggen: toorn is Gods reactie op de zonde.

Het woord ‘ontfermen’ betekent: ‘medelijden’. Iemand die zich om je bekommert, die zich (soms) letterlijk over je heen buigt. Eens las ik van iemand die op het schavot gestraft zou worden. Hij moest dertig zweepslagen doorstaan. Zijn vader had zoveel medelijden dat hij het schavot besteeg en zich over zijn zoon boog. Hij zei: “Geef mij die zweepslagen maar”.

God moet de zonden straffen, dat eist Zijn rechtvaardigheid. En toch kan Hij in Zijn toorn, Zich in Zijn goedheid en genade ontfermen over zondige mensen. Een wonder, vind je niet?

Wat is de boodschap voor jou?

Ralph Erskine heeft een preek geschreven over deze tekst. Hij schrijf dat God Zijn toorn op twee manieren uit. Rechterlijk; tegen de vijanden van Zijn Kerk. Vaderlijk; tot Zijn kinderen.

Rechterlijk

Het is wel een moeilijk woord, hè, rechterlijk? Wat bedoelt Erskine? Hij wil eigenlijk zeggen dat de Heere wraak neemt op de vijanden van Zijn kinderen. De Heere zegt: En Ik zal in toorn en in grimmigheid wrake doen aan de heidenen, die niet horen (Micha 5:14). Zo kan God de vijanden van Juda verslaan. Denk maar aan die engel die honderdvijfentachtigduizend Assyriërs in één nacht doodde.

Heb jij geleerd dat jij óók een vijand bent van God? Misschien zeg je: “Ik een vijand? Nee hoor, ik ga netjes naar de kerk!” Bedenk dat, als je buiten Christus leeft, je tot een vijand van God gerekend wordt. Wat zal dat zijn, als je sidderend en bevend voor Zijn troon moet staan, en de Heere zegt: Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zou zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood (Luk. 19:27).

Vaderlijk

Misschien is jouw vader wel eens boos op je geweest en moest je naar boven toe. Je had iets gedaan wat niet goed was. Toen je op je kamer zat, besefte je heel goed dat je hem pijn gedaan had, en daar kreeg jij verdriet over. Je zocht je vader op en vroeg hem of je het weer goed kon maken.

Gods kinderen worden door hun Vader ook gestraft en gekastijd. Zo voedt Hij hen op, zodat ze eenmaal zeggen: Ik dank U, HEERE, dat Gij toornig op mij geweest zijt, maar Uw toorn is afgekeerd, en Gij troost mij (Jes. 12:1) Begrijp je nu het gebed van Hábakuk beter? Bidt veel zoals hij deed: “Heere, U moet mij straffen, ik heb straf verdiend. Maar, wilt U Zich over mij ontfermen? Om Jezus’ wil, amen.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juli 2021

Daniel | 36 Pagina's

In de toorn gedenk des ontfermens

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juli 2021

Daniel | 36 Pagina's