Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Niet Tevreden, Toch Gezegend

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Niet Tevreden, Toch Gezegend

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ken je dit versje? Het staat in psalm 106 vers 7. Het is niet een heel bekend versje, maar je weet vast wel waar dit vers over gaat. Paard en ruiter, vorst en volk die door het water werden overspoeld. Inderdaad, het grote wonder bij de Schelfzee. De HEERE geeft daar bevel aan de wateren dat ze stil moeten staan. Dwars door de zee komt een droog pad. Over dat pad, over de bodem van de zee, kan het volk van Israël veilig naar de overkant. De vijand, Farao en zijn leger, denken even dat ze het volk van Israël makkelijk in handen kunnen krijgen en gaan achter hen aan, over het pad in de zee. Maar de HEERE laat de wateren weer stromen. Farao en zijn leger komen om in het water. Niet één soldaat overleeft.

Heb je de laatste twee regels van het psalmvers gelezen? Als het volk aan de overkant van de Schelfzee is gekomen, geloven zij het woord van de HEERE; Hij had gezegd dat Hij voor hen strijden zou. Ze zingen een loflied voor de HEERE.

Pak je psalmboek er maar eens bij en zoek psalm 106 op. Lees na vers 7 ook eens vers 8. Weet je wat daar staat?

“Maar zij vergaten ’s HEEREN werk…”

Mozes en het volk jubelen na het wonder bij de Schelfzee, ze prijzen God dat Hij machtiger en heerlijker is dan alles en iedereen. Daarna begint de reis door de woestijn. Het was er droog, er was geen water. Het volk moppert, want als ze eindelijk water vinden bij Mara, is het water bitter. Misschien zeg je wel: “Ik snap die Israëlieten wel een beetje; ze hebben drie dagen door de woestijn Sur gelopen, ze hebben het heet, ze zijn moe en ze hebben heel erg dorst. En dan vind je eindelijk water en dan is het bitter! Logisch dat ze mopperen”.

Vind je dat echt? Helpt het als je moppert? “Israëlieten, denk eens aan een paar dagen geleden; toen zongen jullie uit volle borst dat Gods hulp aan Israël eeuwig en altijd is. Zal Hij jullie nu dan vergeten?”

Mopperen helpt niet, bidden wel. Mozes roept tot de HEERE en op Zijn bevel gooit Mozes een stuk hout in het water en het water wordt zoet.

Zal je eraan denken? Als je moppert, mopper je eigenlijk tegen de Heere, van wie jij alles krijgt. Mopperen helpt niet, bidden wel.


“De waat’ren keerden in hun kolk; Waar paard en ruiter, vorst en volk, Tot één toe, in den vloed versmoorden, Toen had gans Isrel juichensstof; Toen, toen geloofden z’aan Gods woorden; Toen zong al ’t volk des Hoogsten lof.”


Knutsel

Hoeveel wonderen heeft de Heere in jouw leven gedaan? En hoe vaak heb je de Heere daarvoor gedankt? Bij een wonder denken we vaak aan iets groots, aan iets heel bijzonders. Maar het is veel meer. Dag aan dag overlaadt de Heere ons met Zijn zegeningen.

Probeer met deze slinger eens stil te staan bij wat je iedere dag van de Heere ontvangt.


Wat heb je nodig?

D Stof;

F binddraad;

A lint of touw;

C een schaar;

J stift of een pen.


Wat moet je doen?

• Knip repen stof van twee tot drie centimeter breed en ongeveer vijfentwintig centimeter lang.

• Schrijf aan de twee uiteinden op waar jij de Heere voor wilt danken.

• Knip een stuk binddraad, lint of touw af, zolang als jij wilt dat je slinger wordt.

• Neem je stuk stof waar je net op hebt geschreven en knoop dat in het midden van de stof aan het draad, touw of lint.

• Laat een stukje open en knoop daar het volgende stuk stof waar je wat op hebt geschreven.

• Je kan in één keer meerdere stroken ophangen, je kan de slinger ook steeds aanvullen op andere momenten.


Een andere manier om stil te staan bij alles wat je van de Heere krijgt, is een om een lege pot te versieren.

D Neem een pot, een vaas of een blik.

F Versier de pot zoals jij dat graag wilt.

A Schrijf steeds op een briefje waar jij de Heere voor wilt danken.

C Stop de briefjes in de pot en lees één keer in de week, wat je hebt opgeschreven en breng dit in gebed bij de Heere.

Tip: in plaats van briefjes kan je ook voorwerpen in de pot stoppen, bijv. een schelp van die leuke strand middag, een blad van de fijne middag in het bos, een briefje van je vriendin, een bonnetje toen jullie een ijsje aten, snoeppapiertje die je kreeg van opa, enzovoort.

Ik was heel zenuwachtig voor mijn spreekbeurt, maar het ging heel goed en ik kreeg een 8.

Vanmorgen hadden we club. Het was een fijne morgen. Ik ben dankbaar dat ik een plekje kreeg in onze kerk.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juli 2021

Daniel | 36 Pagina's

Niet Tevreden, Toch Gezegend

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juli 2021

Daniel | 36 Pagina's