Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leven in afhankelijkheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven in afhankelijkheid

Gods voorzienigheid in het leven van elke dag

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Misschien zit je wel vol met toekomstplannen. Je bent bezig met je studie, of stort je vol enthousiasme op je werk. Je hebt een relatie en kijkt uit naar een huwelijk. Je hebt een duidelijk toekomstplaatje voor ogen. Misschien loopt het juist allemaal anders. Lijkt alles tegen te zitten en zit je vol met vragen. In de Heidelbergse Catechismus staat dat God alles door Zijn voorzienigheid onderhoudt en regeert. Wat betekent dat voor jouw leven? We vroegen het aan dominee Schreuder. Hij kent periodes van voorspoed en tijden waarin alles anders werd.

Wat betekent Gods voorzienigheid voor het leven van elke dag?

“Het woord voorzienigheid komt maar één keer in de Bijbel voor. Dat is in de geschiedenis van Abram en Izak (Gen. 22). Het Bijbelse woord ‘voorzienigheid’ betekent Gods zorg, Gods hand en ook wel Gods regering. God onderhoudt alles wat Hij geschapen heeft. Wij kunnen niets als God ons geen kracht geeft.

Als je niet in God gelooft, heb je ook niets met Gods voorzienigheid. We moeten beseffen dat we leven in afhankelijkheid van God en in verantwoordelijkheid tegenover God. Dat geldt voor alle dingen van iedere dag. Het begint er eenvoudig mee dat je ’s morgens je knieën buigt, dankt dat je wakker bent geworden en concreet vraagt of de Heere je die dag wil leiden en helpen in beslissingen die je moet nemen en in de antwoorden die je moet geven. God spreekt niet alleen door Zijn Woord, maar ook door de dingen die Hij wel of niet laat gebeuren. Als we dicht bij de Bijbel leven, dan gaan we ook opmerkzaam worden op Gods daden.”

Kunt u daar een voorbeeld van geven?

“Ik ben predikant geweest in Rijssen, een grote gemeente. Als ik op bezoek ging bij de mensen, maakte ik niet altijd van tevoren een afspraak. Voordat ik op pad ging, bad ik de Heere: ‘Heere, ik ga op stap, ik weet niet wie ik tegen zal komen en of er iemand thuis is’. Ik herinner me die ochtend nog goed, dat ik op stap ging en de mensen had bezocht, die ik wilde bezoeken. Daarna had ik nog de tijd om een weduwe te bezoeken. Toen ik aanbelde, deed de vrouw open. Ze begon meteen te huilen: ‘Ik bad vanmorgen: ‘Heere, ik voel me zo alleen, is er niemand die aan me denkt?’’ Ontroerend, de Heere leidt alle dingen!

Ik sprak laatst met een jong stel. Ze wilden graag trouwen, maar hadden nog geen huis en durfden daarom ook nog geen trouwdatum vast te zetten. Ik wees ze erop dat de Heere Zijn zegen wil verbinden als wij in Zijn weg gaan en dat ze daarom Hem ook mochten vragen om hen een woonruimte toe te schikken.

Als we begeren in de weg van de Heere te gaan, kan Hij ons leren om te gaan met dingen die we niet zelf in de hand hebben. Gods voorzienigheid gaat over álles. Zijn er dingen in ons leven waar we de Heere buiten kunnen houden? Ten diepste niet. Als we belijden dat we leven voor Gods aangezicht, dan wil je die afhankelijkheid in alle kleine en grote dingen naar voren brengen. Onze ver- antwoordelijkheid is dat we biddend moeten doen wat we op dat moment voor handen hebben en tegelijk moeten we dat in afhankelijkheid doen. Als je een baan zoekt en geen sollicitatiebrieven schrijft, word je zeker niet opgeroepen.”

God bestuurt alles. In hoeverre zijn we zelf verantwoordelijk voor de keuzes die we maken in ons leven?

“We moeten ons goed realiseren dat ons leven een roeping is. God vraagt van ons dat wij ons leven invullen zoals Hij het wil. Veel mensen leven met de gedachte: ik moet eruit halen wat eruit te halen is. De vraag is echter: doen we datgene waartoe de Heere ons roept? Als je dat beseft, dan ga je je levensweg in afhankelijkheid van de Heere. Dan mag je ook vragen of de Heere Zijn zegen wil verbinden aan datgene wat jij meent te moeten kiezen. In alles wat wij van God vragen is er verschil tussen wat ik graag wil en wat God nuttig voor mij vindt.

Het feit dat ik iets graag wil, kan een eerlijk verlangen zijn. Het kan zijn dat de Heere in Zijn voorzienigheid echter vindt dat het niet goed of niet nuttig voor me is. Dan komt het erop aan of we blijven steken in het feit dat er een blokkade is op de weg of dat we in afhankelijkheid vragen: ‘Heere, wat heeft U ermee te zeggen?’ De Heere kan een weg toesluiten, terwijl Hij al een andere weg voor ons in gedachten heeft. Zo wilde ik graag geneeskunde gaan studeren. Zelf wilde ik graag naar Groningen, daar gingen vrienden van mij ook heen. Ik werd echter ingeloot in Amsterdam. Dat vond ik niet leuk. Als ik nu achteraf terugkijk, vond ik het niet fijn, maar de Heere maakte me los van mijn vrienden. Dat was niet wat ik wilde, maar wel nuttig.”

In de Catechismus (zondag 10) staat dat alles, ook ziekte en armoede, “ons niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen”. Hoe moeten we dat zien?

“Een moeilijke vraag! Het is belangrijk om te beseffen dat er een verschil is tussen iets wat de Heere ons oplegt, wat ik mezelf opleg of wat anderen mij opleggen. Vooral het laatste kan een levenslange worsteling zijn: ‘Heere, waarom laat U dit in mijn leven gebeuren?’

Zondag 10 is een geloofsbelijdenis, waarin Gods vaderlijke zorg voor Zijn kinderen doorklinkt. Aardse vaders doen vaak dingen waarin ze zichzelf bedoelen en niet het welzijn van hun kinderen. God zoekt altijd het welzijn van Zijn kinderen. Als het goed gaat in ons leven, hebben we de neiging om te zeggen dat God goed is. Gods goedheid is een deugd van Hem, dat betekent dat God áltijd goed is. Als je dat mag ervaren, zul je in intens verdriet niet zeggen: ‘Heere, U heeft het niet goed gedaan’. Dat neemt je pijn en verdriet niet weg, maar je komt er wel mee bij God. Uiteindelijk gaat het hier om: ‘Heere, neig mijn hart, zodat ik bij U terecht kom’. En dat geeft onderwerping en rust aan de Heere en dan heb je alles.”

In zondag 10 staat ook: “Dat wij in allen tegenspoed geduldig, in voorspoed dankbaar zijn mogen”. In voorspoed dankbaar zijn lijkt makkelijker dan in tegenspoed geduldig.

“Er staat zelfs nog iets bij: “voor het toekomende vertrouwen”. Ik denk dat het alle drie even moeilijk is. Als mij iets overkomt wat ik niet wil of niet had gedacht, is het moeilijk om geduldig te zijn. Geduldig betekent hier onderworpenheid. In voorspoed dankbaar zijn is ook niet makkelijk. Ik kan wel een dankbaar gevoel hebben, maar échte dankbaarheid betekent dat ik ermee bij de Heere terecht kom. Een mooi Bijbels voorbeeld is koning Josafath. De Heere zegende hem, het ging hem voorspoedig. Daarna lezen we over hem dat hij zijn hart verhief in de wegen des Heeren. Dát is dankbaarheid. En als het over het toekomende gaat mag je je toekomst in de hand van de Heere leggen. Ik sprak iemand die in vwo-4 zat en niet wist wat ze wilde worden. Ze raakte er bijna van in paniek. Ik adviseerde haar: Je moet nu je huiswerk doen en zorgen dat je overgaat naar vwo-5. De rest mag je in de hand van de Heere leggen. Doe vandaag wat je moet doen, dan zal de Heere gaandeweg ook laten weten hoe je leven verder geleid zal worden.”

Kunt u iets vertellen over Gods voorzienigheid in uw eigen leven?

“Ik ben bijna zevenendertig jaar getrouwd geweest met mijn eerste vrouw en nu inmiddels weer negen maanden met mijn tweede vrouw. Ik heb heel duidelijk gezien dat het de hand van de Heere was die mijn vrouw wegnam, maar ook dat het Gods leiding was dat ik opnieuw in het huwelijk mocht treden. Psalm 86 is in het kader van de voorzienigheid voor mij troostend geweest. In vers 10 lees je een belijdenis van David, dat God groot is en wonderen doet. En daarna komt het gebed: Leer mij Uw weg.

Als we het over voorzienigheid hebben, komt de vraag op ons af: Durf ik onvoorwaardelijk de dingen aan God over te laten? Dat gaat niet zomaar vanzelf, we willen toch nog zelf iets in handen houden. Dat is een levenslange strijd. Als we vanuit onszelf denken, zitten we zo snel klem. Wij zijn geneigd om over de Heere te denken zoals we over elkaar denken. We houden God snel verdacht, de stap naar opstand ligt daardoor op de loer. We denken misschien wel: Als de Heere alles bestuurt, wat moet ik dan nog doen? God is echter de grote Schepper en wij een klein schepseltje. Menselijk gezien kunnen dingen totaal vastlopen, de Heere wil dit gebruiken om te laten zien dat Hij God is. Als we door genade vanuit de Heere mogen denken, loopt het nooit vast!”


Dominee Schreuder

Leeftijd: 68 jaar

Levensloop: heeft geneeskunde gestudeerd in Amsterdam, bijna 25 jaar predikant. Samen met zijn vrouw heeft hij zeven kinderen gekregen.

Zijn eerste vrouw is overleden, sinds oktober is hij opnieuw getrouwd.

Hobby: fotograferen


Verder praten

Op JV, thuis of met je vrienden:

Wat betekent Gods voorzienigheid voor jou?

Denk terug aan afgelopen week: Op welke momenten ervaarde je Gods voorzienigheid? Heb je daar bewust om gebeden?

Dominee Schreuder geeft aan dat hij in voorspoed dankbaar, in tegenspoed geduldig en voor het toekomende vertrouwend alle drie even moeilijk vindt. Hoe ervaar jij dat?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 augustus 2021

Daniel | 36 Pagina's

Leven in afhankelijkheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 augustus 2021

Daniel | 36 Pagina's