Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bijbellezen #02

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijbellezen #02

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bijbellezen, maar hoe dan?

Bijbellezen is belangrijk. Dat wordt vaak tegen je gezegd. En natuurlijk wil je de Bijbel wel lezen. Misschien lukt het niet, omdat je het moeilijk vindt om te begrijpen wat er staat. Misschien weet je helemaal niet waar je moet beginnen. Al die verhalen vol geweld in het Oude Testament, die wetten in de boeken van Mozes en wat te denken van die profetieën? En dan het Nieuwe Testament. De eerste vijf boeken zijn wel te volgen, maar als je bij al die brieven komt... Bijbellezen is niet eenvoudig. Hoe komt dat? En wat kun je er aan doen?

Waarom is de Bijbel belangrijk?

Als je goed voor jezelf zorgt, draag je ook zorg voor je ziel. Daarom is het belangrijk om de Bijbel te lezen en te gebruiken. Gebruik de Bijbel als een boek waar je een grote schat in kunt vinden. Dagelijks in de Bijbel lezen is belangrijk. Maar waarom dan? De Bijbel is het Woord van de Heere. Elke keer als je in de Bijbel leest, spreekt Hij tot jou. Hij heeft Zijn boodschap op papier laten zetten. De grote en heilige God gebruikt de taal van mensen. Zo diep buigt Hij tot ons. De Bijbel heeft voor elke dag een boodschap voor jou. Bemoedigend, troostend, maar ook bestraffend. De Bijbel wil je toerusten en sterker maken. Niet alleen voor vandaag, maar ook voor de toekomst. Als je de Bijbel goed kent, sta je sterker in je schoenen. In de Bijbel laat de Heere ons Zijn wil zien. Het vraagt studie om de wil van de Heere te verstaan. Daarom kan Bijbellezen ook nooit zonder gebed. In de Bijbel wijst de Heere ons de weg tot de zaligheid. De Bijbel vertelt ons Wie de Heere Jezus is (Joh. 5:39). Hij heeft Zelf gezegd dat Hij de Weg, de Waarheid en het Leven is.

Bijbellezen is zo moeilijk

Je bent niet de enige die Bijbellezen lastig vindt. Waarom is Bijbellezen niet eenvoudig? De Bijbel gebruikt andere taal, die soms lastig is om te begrijpen. Vooral als je een vertaling leest die dicht bij de grondtalen blijft, is het niet altijd heel eenvoudig.

De Bijbel beschrijft een heel andere cultuur. Sommige dingen zijn daardoor lastig te begrijpen. De omgangsvormen uit de tijd van de Bijbel waren bijvoorbeeld heel anders. Daarom is het goed om meer te lezen over de tijd van de Bijbel en zo te ontdekken wat dingen betekenen.

Het is lastig om echt geconcentreerd te zijn op wat je leest. Vooral als het een extra lastig Bijbelgedeelte is. Natuurlijk kun je zomaar een stukje lezen en de Bijbel weer dicht doen. Maar om alles te kunnen begrijpen, moet je discipline opbrengen. Je moet meer studerend lezen.

De boodschap van de Bijbel roept weerzin op.

De Bijbel is namelijk radicaal en vertelt hoe een mens is en in elkaar zit. Dat vindt niemand leuk om te horen.

Wat helpt?

Wat je kan helpen bij het Bijbellezen is voor iedereen anders. De een vindt het fijn om alleen te zijn en allerlei aantekeningen te maken. Een ander vindt het fijn om juist met elkaar Bijbel te lezen en het gesprek er over aan te gaan. Een paar concrete tips:

• Lees niet alleen een dagboek. Maar lees vooral in de Bijbel.

• Lees geen lange stukken tekst, maar lees telkens een paar verzen.

• Stel vragen aan de tekst. Wat staat er nu precies? Vaak denken we te weten wat er in de Bijbel staat, maar blijkt er toch iets anders te staan.

• Probeer je in te leven in de personen. Stel vragen zoals: ‘Hoe zou ik me voelen? Wat zou er door haar heen gegaan zijn?’

• Bedenk tijdens het lezen wat de Heere vandaag tegen jou zegt. Wat moet je veranderen in je leven? Probeer deze boodschap op te schrijven, zodat je het beter onthoudt.

Wat gaat de Jeugdbond doen?

Een paar jaar geleden is de training ‘Bijbellezen met jongeren’ opgestart. Deze training wordt verder ontwikkeld. Daarnaast gaat de Jeugdbond meer contacten leggen in de gemeenten om ambtsdragers en leidinggevenden toe te rusten om met jongeren Bijbel te lezen. Voor jongeren is er de dagelijkse podcast waarin een Bijbelgedeelte uitgelegd wordt.


De komende weken zullen in het teken staan van de actiedoelen. Je bent misschien al wel druk geweest voor de jeugdwerkactie, maar hoe zie je die doelen straks weer terugkomen in het jeugdwerk? Om dit wat concreter te maken, worden in de zomernummers van Daniël aspecten uitgelicht waar de Jeugdbond de komende periode mee aan de slag gaat.


Misschien denk je: Ik wil het wel, maar het komt er niet van.

Verandering bestaat uit twee ingrediënten: een beslissing en een actie. Neem vandaag de beslissing om je Bijbel te gaan lezen en doe het ook. Bijbellezen is van levensbelang. Doe het met gevouwen handen. Biddend om de Heilige Geest. Hij kan en wil je hart openen, zodat je Gods Woord echt gaat verstaan en je door genade de Heere mag leren kennen.


Luister naar de podcast over het thema Bijbellezen: danielonline.nu/jeugdwerkactie

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 augustus 2021

Daniel | 36 Pagina's

Bijbellezen #02

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 augustus 2021

Daniel | 36 Pagina's