Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schooldag

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Schooldag

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het gebeurt niet vaak, maar deze keer zie ik er tegenop om naar school te gaan. Het onderwerp voor de dagopening van deze dag is moeilijk. Het Bijbelgedeelte bevat ook veel moeilijke woorden. Zouden mijn leerlingen begrijpen wat er staat?

Ik bid en bereid de dagopening voor en zoek naar een passend moraalverhaal om het gelezen gedeelte dichterbij te brengen. En dan komen mijn leerlingen binnen. Tijdens de dagopening is het ontzettend stil. Na het verhaal bidden we met elkaar. “Zijn er nog gebedspunten?”, zo vraag ik de klas. Het zijn er veel. Wat mooi, dat leerlingen het belang van gebed beseffen en ze anderen willen opdragen in het gebed.

Aan het eind van de les blijft er een jongen hangen. “Wat een mooi verhaal las u bij de dagopening, mevrouw.” Zijn opmerking is een aanleiding voor een verder gesprek.

’s Middags onderweg terug naar huis laat ik het nog eens bezinken en denk ik terug aan de bijzondere dagopening van die ochtend. In het nieuws lees ik discussies over bijzonder onderwijs. Bijzonder onderwijs is niet vanzelfsprekend, zo lees je ook in het interview (blz. 9-11). Is het niet bijzonder, dat wij naast de kerk en het gezin een plek krijgen om samen de Heere te dienen en te zoeken? Over bijzonder onderwijs gesproken…

En dan weet ik het weer: dat is waarom ik docent ben op een reformatorische school. En ik kijk naar de afbeelding in mijn telefoon:

“Heere, laat mij zijn wat ze nodig hebben.

Als ze iemand nodig hebben om te vertrouwen, laat mij dan betrouwbaar zijn.

Als ze sympathie nodig hebben, laat mij dan sympathiek zijn. Als ze liefde nodig hebben (en dat hebben ze), laat mij dan liefhebben.

Laat me niet snel boos worden, maar laat me rechtvaardig zijn. Laat mijn gerechtigheid getemperd worden door Uw barmhartigheid. (…)

Help me om hen te inspireren, zodat het leren niet ophoudt bij de deur van het klaslokaal. Laat de lessen die ze leren hun leven vruchtbaar en gelukkig maken. En Heere, laat mij ze tot U brengen. (…)

Sta mij tenslotte toe om de lessen te leren die zij leren. Amen”.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 september 2021

Daniel | 36 Pagina's

Schooldag

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 september 2021

Daniel | 36 Pagina's