Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De ‘van verre-staanden’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ‘van verre-staanden’

Wat betekent...

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Wilt u de van verre staanden, een stapje naderbij brengen, Heere.” Gideon hoorde dat pas een dominee uit een andere gemeente, die bij hen kwam preken, bidden. Wat betekent dat eigenlijk? En wie worden daarmee bedoeld?

Komt het uit de Bijbel?

Jazeker: En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs zijn ogen niet opheffen naar de hemel maar sloeg op zijn borst, zeggende: o, God! Wees mij zondaar genadig! (Luk. 18:13). De tollenaar in de tempel stond achterin de tempel. Er staat letterlijk: En de tollenaar, van verre staande. Dus, de woorden, van verre staande zijn letterlijk terug te vinden in de Bijbel.

Wat betekent het?

Met de ‘van verre-staanden’ worden mensen bedoeld die zich herkennen in de houding van de tollenaar in de tempel. Jongens en meisjes of ouderen, die vanwege hun zonde, schuld en onreinheid niet durven naderen tot God.

Wat is de boodschap voor jou?

Deze geschiedenis is een spiegel. De farizeeër in deze gelijkenis vindt zichzelf enorm belangrijk. Je leest dat hij in het gebed de Heere vertelt wat hij allemaal wel niet doet en heeft (geleerd). De tollenaar kan met heel zijn leven niets teruggeven aan de Heere. Hij heeft niets anders dan zonden en schuld. Dat is ook de reden dat hij op zijn borst slaat. Hij zegt daarmee: “Heere, hier deugt het niet, híer, in mijn hart.”

De tollenaar stond van ‘verre’. Dat betekent dat hij letterlijk achter in de tempel stond. Zo dicht bij het heiligdom, nee, dat kon hij niet. Zo voelde hij de afstand tussen een heilig en rechtvaardig God en hijzelf, een straatarme en schuldige zondaar.

Als de Heere je dit leert, ervaar je dat je jezelf ook niet dichterbij kunt brengen. Je hebt geen “voeten om te gaan en geen armen om Hem aan te nemen”, zei men vroeger wel eens. Ken je dat?

Er blijft niets anders over dan een ellendige en arme zondaar die van genade leven moet. ‘Zondaar’ wordt je nieuwe naam. Doelmisser, vijand van God en van Christus. Je herkent je in de woorden: Gijl wilt tot Mij niet komen (Joh. 5:40). En tegelijkertijd is er wel een verlangen om naar Hem toe te gaan. Omdat je weet dat bij Hem alles te krijgen is.

Wat de boodschap dan is? Jezus Christus, Gods Zoon, is gekomen om zondaren zalig te maken. Als de dominee dan in de kerk vraagt of de Heere zulke mensen wat dichterbij wil brengen, zegt hij eigenlijk: “Heere, U weet dat er mensen in de kerk zijn die diep van binnen beleven dat zij de allergrootste zondaren zijn op de wereld. Zij durven niet naar U toe te komen, hun hele leven stelt hen iedere keer weer schuldig. Maar, wil U ze tot U trekken, Heere? Want als ze dichterbij U komen zullen ze merken en ervaren dat het juist voor hen gekomen bent”.

In de jaszak van Luther vond men na zijn dood een briefje waarop stond: “Wij blijven bedelaars, en dat is waar!”

“Gij, die God zoekt, in al uw zielsverdriet, Houdt aan, grijpt moed, uw hart zal vrolijk leven.

Nooddruftigen veracht Zijn goedheid niet; Nooit (!) zal Hij Zijn gevangenen begeven” (psalm 69 vers 13).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 september 2021

Daniel | 36 Pagina's

De ‘van verre-staanden’

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 september 2021

Daniel | 36 Pagina's