Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bijbellezen doe je samen #03

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijbellezen doe je samen #03

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Spannender dan een thriller. Liefdevoller dan een roman. Echter dan non-fictie. De Bijbel. Het meest gelezen boek in de wereld. Een boek van gewone mensen, zoals jij. Een boek van God. Een boek met een boodschap. Een boek dat mensen verandert. Een boek dat mensen aan zich bindt. Een boek met een bijzondere leeskring; de kerk van alle tijden en plaatsen. Het jeugdwerk is eigenlijk een kerk in het klein, een prachtige plek om samen dit boek te lezen. Drie redenen om samen Bijbel te lezen.

1. We hebben elkaar heel hard nodig en we zijn aan elkaar gegeven

Heb jij mensen om je heen die van de Bijbel houden? Dat is belangrijk. Zij kunnen jou helpen om de Bijbel te lezen, te begrijpen. Hun liefde voor het Woord van God kan aanstekelijk werken. De Heere kan dat in jouw leven gebruiken. Goede voorbeelden maken goede verlangens in ons wakker. De verhalen van andere toegewijde christenen maakten Augustinus vuriger in zijn zoektocht naar God. En het zingen van de kerk van Ambrosius in Milaan raakte hem diep.

Wij zijn kinderen van onze tijd en zien Bijbellezen vaak als iets individueels. We houden persoonlijke stille tijd, waarin we voor onszelf Bijbel lezen. En als we, bijvoorbeeld aan tafel, samen naar de Bijbel luisteren is het nog steeds persoonlijk, want iedereen luistert voor zichzelf. Het is belangrijk dat we onze leeservaringen delen en elkaar helpen bij het lezen van de Bijbel.

De kerk is een leesgemeenschap rondom het Woord van God. Het lezen van de Bijbel doe je niet alleen, maar samen met andere christenen. Dat zijn allereerst de mensen die de Heere in jouw omgeving gegeven heeft. Het jeugdwerk in de gemeente is een heel goede plek waar het samen lezen van de Bijbel op een prachtige manier vorm kan krijgen.

2. Het jeugdwerk is de plek om samen Bijbel te lezen

Sinds een aantal jaren heeft de Jeugdbond het Bijbellees project Filippus. We bieden leidinggevenden toerusting om met jongeren de Bijbel te lezen. Dit voorziet in een behoefte. Tegelijk blijkt ook steeds weer hoe lastig veel leidinggevenden het vinden om verdiepend Bijbel te lezen met jongeren.

Jongeren vinden het zelf vaak ook lastig. Hoe geef je de Bijbel een goede plaats? Misschien gebruiken we de Bijbel vaak ook niet op de goede manier. Laten we de Bijbel echt de levende stem van God zijn? De Bijbel mag geen kapstok zijn, of spreekbuis van onze eigen ideeën of overtuigingen. De Bijbel moet een grotere plaats krijgen dan alleen tijdens het begin van een verenigingsavond.

Het woord Bijbelstudie roept soms ook negatieve reacties van jongeren op. Dat is jammer. Deze jongeren hebben het idee dat het vooral iets is voor denkers, of een kwestie van goed of fout. Alsof Bijbellezen draait om de goede antwoorden geven en de juiste dingen zeggen. Maar met elkaar Bijbellezen betekent vooral dat je samen luistert, naar elkaar luistert en van elkaar leert, om te ontdekken wat de Heere door Zijn Woord en door Zijn Geest zegt.

3. Geloof in de kracht van het Woord van God

De Bijbel is een verzameling van boeken, door de kerk erkend als heilige boeken, omdat, zoals Petrus zegt, de heilige mensen Gods, van de Heilige Geest gedreven zijnde, ze gesproken hebben. En Paulus schrijft aan Timótheüs dat al de Schrift van God is ingegeven. Dat is verheven taal. En zo moet het ook. De Bijbel is echt anders dan alle andere teksten, boeken, artikelen. Het is de levende stem van God.

Daarbij gaat het niet allereerst om de vraag wat je kunt leren van de Bijbeltekst. Wij stellen die vraag wel heel vaak. Het gaat niet allereerst om leren, maar om transformeren. Met andere woorden: het lezen van de Bijbel doet wat met je. Het is als regen en sneeuw die de aarde vochtig maakt, waardoor er groei mogelijk is. Zo is het Woord van de Heere ook, als God met Zijn Geest in het hart werkt.

Al de Schrift is van God ingegeven, schrijft Paulus. In het Grieks kun je dit op verschillende manieren lezen. Je kunt lezen dat heel de Schrift is geïnspireerd door Gods Geest. Letterlijk kun je ook lezen dat heel de Schrift door God is beademd, of God ademt. Dat is een diepe gedachte. Door Gods adem hebben wij Zijn Woord, maar als wij Zijn Woord lezen komt Zijn adem ons ook tegemoet.

Wat is het mooi als jij mensen om je heen hebt die van de Bijbel houden en jou willen helpen bij het lezen. Daarvoor ben je gemeente. Dat is niet een club mensen die toevallig naar dezelfde preek komen luisteren op zondag. De gemeente is door God gewild en samengebracht rond Zijn Woord. De Bijbel doet kracht. Geloof ook dat de kerk, als verzameling van mensen, een plek is waar de Heilige Geest werkt.


De komende weken zullen in het teken staan van de actiedoelen. Je bent misschien al wel druk geweest voor de jeugdwerkactie, maar hoe zie je die doelen straks weer terugkomen in het jeugdwerk? Om dit wat concreter te maken, worden in de zomernummers van Daniël aspecten uitgelicht waar de Jeugdbond de komende periode mee aan de slag gaat.


Wat gaat de Jeugdbond doen?

Project #2 Vorming en toerusting van opvoeders

Binnen dit project heeft de aandacht voor Bijbellezen een belangrijke plek. Met een deel van de opbrengst van de Jeugdwerkactie gaan we ons Bijbelleesproject uitbouwen, zodat we nog meer leidinggevenden, ambtsdragers en ouders kunnen toerusten en trainen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 september 2021

Daniel | 36 Pagina's

Bijbellezen doe je samen #03

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 september 2021

Daniel | 36 Pagina's