Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Na ontvangen genade

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Na ontvangen genade

Wat betekent... #17

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik dank mijn God alle tijd over u, vanwege de genade Gods, die u gegeven is in Christus Jezus (1 Kor. 1:4).

Je fronst je wenkbrauwen. Wat zegt de dominee nu? “Kinderen van de Heere zijn na ontvangen genade vaak nog zo blind en onwetend.” Wat betekent dan ‘na ontvangen genade’?

Komt het uit de Bijbel?

De letterlijke uitspraak lezen we niet in de Bijbel. Wel lezen we heel veel het woord ‘genade’ en ‘genadig’. Ook staat er in Johannes 1 vers 16: Uit Zijn volheid hebben wij allen ontvangen ook genade voor genade. Volgens kanttekening 42 betekent dit: "de ene genade op de andere in overvloed”.

Wat betekent het?

Genade is het tegenovergesteld van straf. Stel, je was heel vervelend in de les. Dan heb je een paar uur terugkomen verdiend. Als de docent het jou vergeeft, is dat genade. In plaats van straf mag je naar huis. De visser Johannes heeft ook straf verdiend vanwege zijn zonden. Dat had de Heilige Geest hem laten zien door de preek van Johannes de Doper. Je leest hierover in Matthéüs 3 vers 1 tot 12. Toen kreeg Johannes een Lam nodig. Iemand die in zijn plaats, voor zijn zonden, zou sterven. Daar mocht Johannes de Doper óók op wijzen. In Johannes 1 vers 36 staat: Ziet, het Lam Gods! Dan ziet Johannes Jezus wandelen en volgt Hem. Die dag mag hij bij Jezus blijven. Wij hebben gevonden de Messias (vers 42). Hij mocht bij Jezus genade vinden. Onverdiend! Bij die genade is het niet gebleven. Hij schrijft in zijn Evangelie: Uit zijn volheid hebben we allen ontvangen genade voor genade. Een voorbeeld van nog meer genade lezen we in Lukas 9. De Samaritanen willen Jezus en Zijn

discipelen niet ontvangen. Dan vraagt Johannes: Heere, wilt Gij, dat wij zeggen, dat vuur van de hemel nederdale, en dezen verslinde, gelijk ook Elia gedaan heeft (vers 54)? Dan bestraft Jezus hem en de anderen. In vers 55 staat: Gij weet niet van hoedanige geest gij zijt. Johannes had opnieuw de genade van de vergeving nodig omdat hij zo onwetend was. De Heere Jezus heeft het hem geleerd. Gods kinderen hebben dus steeds opnieuw genade nodig, ook al hebben ze dat al mogen ontvangen.

Wat is de boodschap voor jou?

Jij en ik hebben ook straf verdiend. Wij luisteren niet naar de Heere. We zondigen tegen de Wet van God. Ook tegen het Evangelie. Dat betekent dat je niet echt luistert als de dominee wijst op de Heere Jezus en dat we alleen door Hem altijd gelukkig kunnen worden. Heb je dat al gezien? Dan krijg je echt genade nodig. Misschien denk je: “Zou God dit aan mij wel willen geven? Ik ben zo zondig en ik heb het zo verknoeid voor Hem”. Lees dan nog eens Johannes 1 vers 16: Uit Zijn volheid. Bij God is een rijkdom van genade. Vertrouw je eigen hart maar nooit. Maar wanhoop niet aan de Heere! En weet je, dan is er bij God zoveel genade dat Hij blijft uitdelen. Iedere keer doe je weer zonden en daarom heb je iedere keer weer genade nodig. Na ontvangen genade, opnieuw genade! Luister naar Hebreeën 4 vers 16: Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd.


Regelmatig klinken in preken vertrouwde woorden en zinsneden. Sommige kun je wel dromen. Ze zijn zo bekend, maar weet je ook echt wat ze betekenen? In deze rubriek behandelen we elke keer een uitdrukking die regelmatig in preken terugkomt. Je kunt ons mailen naar danielredactie@jbgg.nl als je een uitdrukking hebt die je graag in deze rubriek uitgelegd wilt zien.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 september 2021

Daniel | 36 Pagina's

Na ontvangen genade

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 september 2021

Daniel | 36 Pagina's