Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leg uw hart er eens naast

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leg uw hart er eens naast

Wat betekent...

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waarom ben ik dus? (Genesis 25 vers 22) Sommige mensen hebben een vorm van autisme, waardoor voor hen beeldspraak niet gemakkelijk is. Neem nu Sjoerd. Eens hoorde hij de dominee zeggen: “Kom gemeente, leg uw hart er eens naast? Kent u iets van deze dingen?” Bedoelt de dominee dat mijn hart eruit gehaald moet worden?

Komt het uit de Bijbel?

Ja en nee. Heel letterlijk staan deze woorden niet in de Bijbel. Maar eigenlijk betekent het: Onderzoek uzelven of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven (2 Kor. 13:5). En je leest het goed: dit komt letterlijk uit de Bijbel.

Wat betekent het?

Toch maar even terug naar de woorden uit 2 Korinthe 13 vers 5. De kanttekeningen zeggen bij dit vers: “Namelijk, aan de ware proeven en merktekenen van het ware geloof en van de ware vereniging met Christus”. Dus, beproeving, of je ‘hart ernaast leggen’, wil zeggen dat je in je hart speurt naar kenmerken van genade die je hoort in de preek, of leest in de Bijbel.

Wat is de boodschap voor jou?

Veel mensen worstelen met geloofszekerheid, misschien jij ook wel. Hoe weet je nu toch zeker of je een nieuw hart hebt? Onderzoek is heel belangrijk. Paulus roept jou op om goed te onderzoeken of je weet dat je voor God niet kunt bestaan. Of je weet dat de Heere je persoonlijk heeft laten zien dat je, ondanks dat, tóch zalig kunt worden. Of je weet dat Hij je is verschenen vanuit de Bijbel en op Zichzelf heeft gewezen. En of je toen geloven mocht dat

Hij al je schuld en zonden op Zich genomen heeft. Als de dominee vraagt om je hart ‘ernaast te leggen’, wil hij eigenlijk zeggen: “Jongen, meisje, kijk nu eens goed in je hart of je dit, wat ik net gezegd heb, ook in je eigen leven ervaren hebt”.

Veel mensen zijn bang om zichzelf te onderzoeken. Wist je dat júist het onderzoeken van je eigen hart je geloofszekerheid geven kan? De Dordtse Leerregels zeggen dat zo mooi in hoofdstuk 1, artikel 12: “Van deze hun eeuwige en onveranderlijke verkiezing ter zaligheid worden de uitverkorenen te zijner tijd, hoewel bij onderscheiden trappen en met ongelijke mate, verzekerd, (…) als zij de onfeilbare vruchten der verkiezing, in het Woord Gods aangewezen (als daar zijn: het waar geloof in Christus, kinderlijke vreze Gods, droefheid die naar God is over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid, enz.), in zichzelven met een geestelijke blijdschap en heilige vermaking waarnemen”.

Ken je de droefheid over je zonden? Ken je de honger en dorst naar Christus? Weet je van die momenten dat je hart smelt als het over Christus gaat? Weet je van die momenten dat je neerknielde en je eerlijk je schuld beleed tegenover de Heere?

Eens stelde Rebecca ook een zelfde soort vraag. Waarom ben ik dus? Weet je wat ze toen heeft gedaan? En zij ging om de HEERE te vragen (Gen. 25:22). Ken je dat? Leg je hart er eens naast!


Regelmatig klinken in preken vertrouwde woorden en zinsneden. Sommige kun je wel dromen. Ze zijn zo bekend, maar weet je ook echt wat ze betekenen? In deze rubriek behandelen we elke keer een uitdrukking die regelmatig in preken terugkomt. Je kunt ons mailen naar danielredactie@jbgg.nl als je een uitdrukking hebt die je graag in deze rubriek uitgelegd wilt zien.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 oktober 2021

Daniel | 36 Pagina's

Leg uw hart er eens naast

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 oktober 2021

Daniel | 36 Pagina's