Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aan het eind komen met jezelf

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Aan het eind komen met jezelf

Zo wie zijn leven verliezen zal om Mijnenwil, die zal het vinden (Matth. 16:25).

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Ben je weleens aan het eind gekomen met jezelf?” De man aan wie dit gevraagd werd, schrok. “Nee, gelukkig niet”, was zijn antwoord. Deze man begreep niet wat er werd bedoeld. Je hoort het ook weleens in een preek: “Je moet aan het eind komen met jezelf”. Wat betekent dat?

Komt het uit de Bijbel?

In letterlijke zin staat deze uitdrukking niet in de Bijbel. Wel staat er in Romeinen 7 vers 9: En zonder de wet zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven. In kanttekening 36 staat: “Ik ben in mijn gemoed overtuigd, dat ik midden in de dood lag en heb de moed verloren van door de gehoorzaamheid der wet te kunnen behouden worden”.

Wat betekent het?

Het betekent dat je voor eens en voor altijd leert dat je door goede werken en door het houden van Gods wet niet zalig kan worden. In vers 9 van Romeinen 7 vertelt Paulus hoe dat in zijn leven is gegaan. Lees het nog maar een keer. Paulus dacht voor zijn bekering dat hij de hemel verdiende door al zijn werken. Maar dat werd anders toen God in zijn leven kwam. Je leest er over in Handelingen 9. Toen liet de Heere hem zien dat hij niet alleen zonden deed, maar zondig was. Dat zelfs één verkeerde begeerte al een overtreding van Gods wet was. Hij leerde door Gods Geest zijn eigen hart kennen als een fontein van zonden. Dat maakte dat hij de moed opgaf om door eigen werken zalig te worden. Je verwacht het niet meer van je eigen kunnen. In Handelingen 9 vers 6 lezen we dat Paulus vraagt: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal? Hij krijgt de Heere nodig.

Wat is de boodschap voor jou?

Maarten Luther heeft eens gezegd: “Als je mij opensnijdt, springt er een paus uit”. Ook Luther had nog last van dat ‘zelf doen’. Zelf je eigen zaligheid verdienen door goede werken. Herken jij dit? Genade en de zaligheid kun je niet verdienen, maar het is alleen uit genade te krijgen. Verwacht het daarom niet van je stille tijd en je nette leven. Dit kan nooit de reden zijn waarom God je kan zalig maken. Dwalen jouw gedachten nooit af als je bidt? Hierin zie je dat je zelfs in je bidden zondigt. Het is nodig dat je aan het einde komt met jezelf. Een Engelse predikant zei eens: “Wanhoop veel aan jezelf, maar niet aan de Heere”. Andrew Bonar, een predikant uit Engeland, vertelt een verhaal over een schip dat op de klippen loopt. Er hangt nog één man aan de reling om gered te worden. Hij kan zijn schip maar niet loslaten. Reddingswerkers roepen tevergeefs dat de boten onder hem betrouwbaar genoeg zijn en dat hij zich kan laten vallen. Hij houdt zich met beide handen vast. Als zijn handen worden losgemaakt, klemt hij zijn tanden aan de reling. Als hij helemaal is uitgeput, moet hij het wel opgeven en laat hij zich vallen. Verwonderd kijkt hij om zich heen. Hij is gered. Ook jij en ik bevinden ons in een zinkend schip. Wat ben je gelukkig als je ziet dat je jezelf niet meer kunt redden. Dan krijg je de genade van de Heere nodig. Vraag maar of de Heere het je leert.


Regelmatig klinken in preken vertrouwde woorden en zinsneden. Sommige kun je wel dromen. Ze zijn zo bekend, maar weet je ook echt wat ze betekenen? In deze rubriek behandelen we elke keer een uitdrukking die regelmatig in preken terugkomt. Je kunt ons mailen naar danielredactie@jbgg.nl als je een uitdrukking hebt die je graag in deze rubriek uitgelegd wilt zien.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 oktober 2021

Daniel | 36 Pagina's

Aan het eind komen met jezelf

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 oktober 2021

Daniel | 36 Pagina's