Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een afgesneden zaak

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een afgesneden zaak

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ernstig kijkt de dominee de gemeente in. “Gemeente, het moet een afgesneden zaak worden, hoor!” Je hebt die uitdrukking misschien wel eens gehoord. Wat wordt hier nu eigenlijk mee bedoeld?

Komt het uit de Bijbel?

Ja, de woorden op zichzelf komen letterlijk in de Bijbel voor. We lezen in Romeinen 9 dat Paulus deze woorden gebruikt: Want hij voleind een zaak en snijdt ze af in rechtvaardigheid; want de Heere zal een afgesneden zaak doen op de aarde (Rom. 9:28).

Wat betekent het?

God vergelijkt in de Bijbel het volk van Israël met een olijfboom. De HEERE had uw naam genoemd een groene olijfboom, schoon van lieflijke vruchten (Jer. 11:16). Deze olijfboom heeft Hij in Kanaän geplant. Uit dit volk wilde de Heere Zijn Kerk bouwen. Uit hen is eenmaal de Heere Jezus geboren. Maar zij hebben de Heere Jezus verworpen. De takken van deze olijfboom zijn dor geworden en deugen nergens meer toe. Een ervaren hovenier zal dorre takken goed en recht afsnijden.

Paulus vergelijkt Israël met Sodom en Gomórra. God heeft de twee steden verbrand vanwege hun zonden. Paulus zegt eigenlijk: “Joodse mensen, jullie hebben je net zo schuldig gemaakt als de steden Sodom en Gomórra. Ja, het is rechtvaardig als God jullie voor altijd zou verdelgen.”

Maar, die boom, die Kerk, zal er ondanks hún ongeloof en verwerping tóch komen. Daarom citeert Paulus Hoséa: Ik zal hetgeen Mijn volk niet was, Mijn volk noemen, en die niet bemind was, Mijn beminde (Rom. 9:25). De heidenen mogen nu komen en ingeënt worden in de olijfboom. En weet je wat ook nog een wonder is? Dat de Heere zelfs uit het volk dat Hem verworpen heeft, de Joden, in die boom zal enten. Al ware het getal der kinderen Israëls gelijk het zand der zee, zo zal het overblijfsel behouden worden (Rom. 9:26). Maar, dat zal alleen maar gaan door Christus en zonder hun eigen werken. Alles buiten Jezus, zal worden afgesneden. Dat deugt niet en heeft geen enkel nut.

Wat is de boodschap voor jou?

In de eerste plaats dit: Neem in je gebeden het volk van de Joden mee. Er liggen grote beloften voor dit volk in de Bijbel besloten. Bid om de vrede van Jeruzalem. Ten tweede ligt er nog een boodschap in voor jou.

Alles wat jij méér meedraagt tot je eigen zaligheid zijn ‘dorre takken’. Alles wat jij aan de Heere laat zien als betaalmiddel zal weggesneden moeten worden. Het enige wat over mag en moet blijven is een arme zondaar. Mijn hele ‘ik’ moet er dus aan. De Heere brengt je steeds weer als een verloren zondaar aan Zijn voeten. Daar verlies je het steeds. Maar zing je het uit:

“Maar ik zal als d’ olijfboom groeien; In ’t huis des groten Gods.

Ik zal in eer en godsvrucht bloeien; God is mijn steun en rots”

(Psalm 52 vers 6).


Regelmatig klinken in preken vertrouwde woorden en zinsneden. Sommige kun je wel dromen. Ze zijn zo bekend, maar weet je ook echt wat ze betekenen? In deze rubriek behandelen we elke keer een uitdrukking die regelmatig in preken terugkomt. Je kunt ons mailen naar danielredactie@jbgg.nl als je een uitdrukking hebt die je graag in deze rubriek uitgelegd wilt zien.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 november 2021

Daniel | 36 Pagina's

Een afgesneden zaak

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 november 2021

Daniel | 36 Pagina's