Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geven zonder terug te krijgen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geven zonder terug te krijgen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Moet je dat zien!” Lachend wijs je naar je vriendin, terwijl er een bijzonder iemand komt langsfietsen. “Haha, dat ziet er ook niet uit…” Oei, dat klinkt niet zo respectvol… Wat is respect eigenlijk? En voor wie heb je respect? Jannette van den Bosse is 15 jaar, zit op het Calvijn college en vertelt wat respect voor haar betekent.

Waar denk je aan bij het woord respect?

“De ander behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden, dan denk ik aan dat spreekwoord: ‘Wat gij niet wilt dat u geschied, doet dat ook een ander niet’. Ook denk ik aan mensen helpen als dat nodig is.”

Voor wie heb je respect?

“Voor ouderen in ieder geval, vanwege hun leeftijd. Aan hen zie je vaak ook eerder dat ze hulp nodig hebben en helpen past wel bij mij. Het is ook belangrijk dat je als medeleerlingen onder elkaar respect hebt, je gaat niet zomaar schelden bijvoorbeeld. En voor docenten toon je ook respect. Je zit niet voor niets op school. Eerlijk gezegd komt het ook weleens voor dat ik dat lastig vind. Bijvoorbeeld wanneer een leraar boos is en je weet dat het niet aan jou ligt. De leraar zal het anders zien, maar op dat moment is er onduidelijkheid of er ontstaat een discussie. Vaak heb je vanzelf respect voor wie dat ook naar jou toont. Als er een leraar blij en positief voor de klas staat, is de sfeer goed, dan gaat het meestal ook prima.”

Wat nu als er mensen met een totaal andere cultuur in je buurt komen wonen?

“Wij kunnen ons niet voorstellen wat een ander doormaakt en heeft meegemaakt, dus moeten we voorzichtig zijn. Vooroordelen.. dat gaat denk ik nooit uit de mensheid, dat komt zó snel omhoog. We moeten hen waarderen en respect tonen, door een christelijke houding: onze naasten liefhebben als onszelf.”

Hoe krijgt respect vorm in jouw leven?

“Ik probeer te laten zien dat ik christen ben, in mijn doen en laten. Kijk, als alles goed gaat, zijn we geneigd op onszelf gericht te zijn. Wij willen als we respect hebben voor een ander, er meestal iets voor terugzien. Respect hebben zit niet vanzelf in ons, dat merk ik wel.

Als er eens iets is wat lastig of moeilijk is, waardoor je vaker bidt, komt er meer besef van respect voor de Heere. En dat ik Hem moet dienen. En Hem nodig heb. Dan realiseer ik me ook hoe klein ik eigenlijk ben, er hoeft maar één ding te gebeuren…

Maar dan, als het goed gaat is het zo weer anders. Dat is eigenlijk erg. Ik denk dat iedereen dat wel heeft. Vaak heb je het druk en denk je ‘s avonds: ‘Ik moet Hem wel danken voor wat Hij geeft’. En zo ga je maar door...”

Heb je respect voor hulpverleners?

“Ja… De politie bijvoorbeeld, daar heb ik respect voor, om wat ze doen in hun functie en hoe zij in heftige situaties zelfbeheersing tonen. Echt, respect!”

Heb je misschien een Bijbels voorbeeld over respect?

“De Heere Jezus Zelf, Hij deed niets terug als Hij gescholden werd. Hij toonde liefde. Wij zouden juist fel reageren, misschien. En de Barmhartige Samaritaan. Die ontfermde zich over een vreemde terwijl anderen hem lieten liggen. Op school hebben we het hierover gehad, dat is leerzaam.”

Vind je dat er op school genoeg aandacht wordt besteed aan respect?

“Op school zijn er regels. Je moet respect hebben voor de Heere, en voor de docenten. Ik vind dat het wel goed is geregeld, er hoeft niet veel te veranderen. Maar of de leerlingen zich eraan houden? In de groep, met een docent, mag er wel meer over gepraat worden. Dat gebeurt wel, maar niet alle leerlingen durven echt wat te zeggen denk ik, in een groep. Daar moeten docenten ook op letten.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 november 2021

Daniel | 36 Pagina's

Geven zonder terug te krijgen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 november 2021

Daniel | 36 Pagina's