Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Stromen van levend water

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Stromen van levend water

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is de laatste dag, de grote dag van het Loofhuttenfeest. Net heeft de priester met een gouden kruik water geput uit de bron Siloam. Het tempelplein staat vol zingende mensen, als de priester de kruik leeggiet over het altaar. En in het midden van die vele mensen staat de Heere Jezus. Als de mensen uitgezongen zijn, klinkt Zijn stem: Zo iemand dorst heeft, die kome tot Mij en drinke!

De Heere gaat verder: Die in Mij gelooft, stromen van levend water zullen uit zijn buik vloeien. De Heere bedoelt daarmee: Dit feest wijst naar Mij; zoals u water nodig hebt, hebt u Mijn Geest nodig. Als u tot Mij komt, zult u pas echte vreugde kennen. Dan zult u geen dorst meer hebben. U zult de Heilige Geest ontvangen.

Opdracht:

Pak je psalmboekje er eens bij. Zoek op psalm 65 vers 2. Schrijf deze psalm netjes over. Hierin staat het werk van de Heilige Geest.

Een kort gebed

In Schotland was een jong meisje. Ze werkte in de keuken van een herberg. Op een dag kwam er een dominee in de herberg. Hij vroeg aan het meisje: “Kun je bidden?” Het meisje schudde haar hoofd. Ze wist niet eens wat bidden was! De dominee zei: “Dan zal ik je een kort gebed leren. Dit moet je bidden: Heere, laat mij mijzelf zien”. Na een poosje kwam de dominee weer in de herberg. Hij vroeg naar het keukenmeisje. “Nou”, zei de baas van de herberg, “sinds u hier bent geweest, doet ze niet anders dan huilen.” De dominee wordt bij het meisje gebracht. Zodra het meisje de dominee ziet, roept ze: “O, meneer, wat moet ik doen? De Heere heeft mij mijzelf laten zien. Wat een vuil en boos hart heb ik toch!” Wat was de dominee blij toen hij dat hoorde. Hij leerde haar weer een gebed. Weer maar een paar woorden: “Heere, laat mij U zien!” En ook dat gebed werd door de Heere verhoord. De Heere liet het meisje, door Zijn Heilige Geest, zien dat Hij ook haar Zaligmaker wilde zijn.

En zo werkt de Heere nog. Bid: “Heere, laat mij mijzelf zien. En… Heere, laat mij U zien!”


“Een stroom van ongerechtigheden had d’overhand op mij.” Zo is het in jouw en mijn hart; een stroom van boze gedachten, lelijke woorden, verdriet, pijn en zonden. Maar zo hoeft het niet te blijven, zegt de Heere hier; wie in Mij gelooft, wordt door de Heilige Geest een stroom van levend water. Je gaat goed van de Heere spreken, je wilt leven zoals de Heere het wil, je krijgt de kerk en Gods kinderen lief. De mensen om jou heen merken dat.


Beelden van het werk van de Heilige Geest

Hieronder staan vijf beelden die in de Bijbel worden gebruikt voor de Heilige Geest.

Zoek in je Bijbel op welke tekst bij welk beeld past.

Vuur

Wind

Duif

Stromen van levend water

Olie

Matthéüs 25 vers 4 en

Jesaja 61 vers 1

Lukas 3 vers 16

Johannes 3 vers 8

Handelingen 2 vers 2

Johannes 7 vers 38 en 39

Denk samen na en vraag je bij elk beeld af: wat vertelt dit beeld mij over het werk van de Heilige Geest?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 november 2021

Daniel | 36 Pagina's

Stromen van levend water

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 november 2021

Daniel | 36 Pagina's