Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De blinkende Morgenster

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De blinkende Morgenster

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Openbaring is een soms moeilijk te begrijpen Bijbelboek. De Statenvertalers zeiden het al bij het vertalen van het Bijbelboek: “Het is vol Goddelijke leringen, maar vele plaatsen zijn moeilijk te verstaan”. In dit boek van dominee Mijnders staan tweeënvijftig meditaties. Het zijn korte overdenkingen over een gedeelte uit de Bijbel.

Wat is de inhoud het boek?

De meditaties zijn door dominee Mijnders geschreven naar aanleiding van lezingen die hij hield op de +16-jeugdverenging en een aantal preekschetsen. Dat de meditaties voortvloeiden uit onder andere preekschetsen is goed te merken. Zo worden in elke meditatie de tekstwoorden met ernst aan je hart gelegd, zodat je er wel over na móet denken. Aan het einde van elke meditatie staat ook een berijmd psalmvers. Een groot deel van de meditaties gaat over Openbaring 1 tot en met 3: de verschijning van de verhoogde Christus en de brieven aan de zeven gemeenten. Met de meditaties had dominee Mijnders daarom geen volledige uitleg van alle hoofdstukken uit het Bijbelboek voor ogen. Wel komen in de meditaties de belangrijkste dingen uit het Bijbelboek keer op keer naar voren: het verschrikkelijke oordeel over de goddelozen, de onuitsprekelijk troost van Christus’ almachtige regering voor Zijn kerk, de hevige strijd tussen de satan en de Kerk en haar Koning en de glorierijke eindoverwinning van God.

Voor wie is het boek?

Het boek is niet speciaal voor jongeren geschreven. Toch is dit boek zeker aan te raden voor jongeren. De meditaties zijn niet lang en de lezer wordt vaak aangesproken. Het boek oefent je ook om de preektaal van de kerk eigen te maken. Het boek spoort ook aan om God te zoeken.

Wat is de wens van dominee Mijnders voor jou?

Dominee Mijnders kunnen we niet meer om uitleg vragen over het boek. Hij heeft al gekregen wat de Heere in Openbaring belooft aan Zijn kinderen: En God zal alle tranen van hun ogen afwissen; en de dood zal niet meer zijn; noch rouw, noch gekrijt, noch moeite zal meer zijn; want de eerste dingen zijn weggegaan (Openb. 21:4). Als wens voor de lezer eindigt hij zijn boek met de laatste zin uit de Bijbel: De genade van onze Heere Jezus Christus zij met u allen. Amen (Openb.22:21).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 december 2021

Daniel | 36 Pagina's

De blinkende Morgenster

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 december 2021

Daniel | 36 Pagina's